باران رحمت الهی می بارد ...
و ا و ست خد ا و ندی که ناز ل میفر ما ید با ر ان ر ا از بعد آ نکه نا ا مید شده با شند و پهن میکند ر حمت خود را و ا و ا ست د و ست مهر بان. و هو ا لذی ینز ل ا لغیث مکر ر بیان شده که کرهز مین سه ر بع آ نر ا آب ا حا طه کر ده و یک ر بع آن با رز ا ست که از آب خا رج ا ست و آب به آن نمیر سد که ر بع مسکو نش گو یند خد ا و ند بتو سط ا شعه شمس بخا ر ا تی از د ر یا ها میگیر د و بصو رت ا بر د ر می آ و ر د و بتو سط ر یاح ا بر ها ر ا سوق مید هد به ا طر اف و نقا طز مین و از هم می شکا فد و مو ا د ما ئیه آن ناز ل میشو د و تشکیل ر و د خا نه ها و نهر ها و چشمه ها و آ با ر مید هد و غیث با ر ان تندی ا ست د ا منه د ا ر که میبا ر د بر ز مین و تلطیف هو ا می کند و تمام بشر و حیو ا نات از طیو ر و بها ئم و و حوش ا هلی و بری ا ستفا ده میکنند و تمام ا شجا ر و فو ا که و حبوب ازز مین ر و ئیده میشو د و ا رز اق خلا ئق میگر د د جل ا لخا لق . من بعد ما قنطو ا که خشکسا لی شده و حر ا رت هو ا شدت کر ده و گیاه ر و ئیده شده که یکی از آ ثا ر معا صی همین ا ست که تحبس قطر ا لسماء تفضل میفر ما ید که فر مو د یحیی ا لا رض بعد مو تها و میفر ما ید و ما ا نز ل ا لله من ا لسماء من ماء فا حیی به ا لا رض بعد مو تها- بقره آ یه159 و غیر ا ینها از آ یات. و ینشر ر حمته نشر ر حمت ا ینست که سر تا سرز مین ر ا می گیر د و تمام آ نچه د رز مین ا ست بهره خو د ر ا بر مید ا ر ند حتی کفا ر و مشر کین و فساق و فجا ر و ظلمه و ضا لین و مضلین حتی هو ام ا لا رض لکن ا ین نشر ر حمت د ر د نیا ست و لی د ر آ خرت مخصوص به ا هل ا یمان ا ست چنا نچه میفر ما ید و ر حمتی و سعت کل شیء فسا کتبها للذ ین یتقون و یؤ تون ا لز کوه و ا لذ ین هم ب آ یا تنا یؤ منون- ا عر اف آ یه155- و هو ا لو لی ا لحمید و لی صا حب ا ختیا ر ا ست که متکفل تد بیر ا مو ر مو لی علیه ر ا میکند مثل و لی صغا ر و مجا نین و و لا یت کلیه د ر قر آن معین شده ا نما و لیکم ا لله و ر سو له و ا لذ ین آ منو ا ا لذ ین یقیمون ا لصلاه و یؤ تون ا لز کاه و هم ر ا کعون آ یه ر کوع: ما ئده آ یه60- و و لا یت مطلقهذ ا تیه مختص بخد ا ا ست و بقیه جعلیه ا ست چه مطلقه و چه خا صه مقیده و حمید که تمام کا ر های ا و صحیح و بجا و بمو قع ا ست و سز ا و ا ر ستا یش ا ست.