روداب

روداب

روداب

روداب

۲۱ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

ازخود گذر کنیم که این خوان آخر است


این انقلاب بیمه عباس(ع) و اکبر(ع) است


تحریم میکنند که تسلیممان کنند


غافل از اینکه دل به بلاها شناور است


بیم هلاک نیست کسی را که از ازل


چشم امید او به خدای پیمبر(ص) است
با سکه و دلار نداریم هیچ کار


ما را به سر هوای اشارات رهبر است
ای نایب امام(عج) بفرما که جان دهیم


جانی که عاشقانه فدای تو سرور است


جان میدهیم و ننگ ملامت نمیخریم


حرف دل امام(ره)، همان حرف آخر است...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۱ ، ۱۸:۱۷
محمد برزوئی


المانهای زیبای شهر روداب:

***

***

***

***

***

***

***


عکس از : ده نبی بلاگفا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۱ ، ۰۸:۱۱
محمد برزوئی

بررسی اجمالی پشه خاکی و سالک و کالاآزارپشه خاکیها حشرات کوچکی با اندازه ۵-۲ میلیمتر و بدنی پر مو ، چشم های بزرگ و پاهای نسبتا ً بلند هستند. پشه خاکیها دارای دگردیسی کامل بوده ، ماده ها تخم خود را در نقاط مرطوب مانند: شکاف سنگ فرشها ، شکافها و سوراخهای سطح زمین ، ریشه خارجی درختان ، شکافهای موجود در کف طویله و مرغداریها ، میان شاخ و برگ های ریخته شده قرار می دهند. تخم ها پس از گذارندن دوره خود تبدیل به لارو می شوند و دارای ۴ مرحله لاروی می باشند که پس از طی این دوره که بستگی به شرایط محیطی دارد تبدیل به شفیره وسپس بالغ میگردند. پشه خاکیهای بالغ را میتوان در لابلای شاخه و برگ گیاهان در سطح زمین ، لانه حیوانات ، شکافها و سوراخ های درختان ، شکاف سنگ ها ، داخل غارها و اماکن انسانی و حیوانی مشاهده نمود. سیکل زندگی پشه خاکیها ۱۰۰- ۳۰ روز است وبستگی کامل به شرایط محیطی دارد . پشه خاکیهای نر و ماده از شیره گیاهی تغذیه میکنند ولی ماده ها برای تخمگذاری و رسیدن تخم ها بایستی خونخواری نمایند. پشه خاکیهای ماده نقاط کم مو و باز بدن را مورد گزش قرارمی دهند. میزبان این حشرات حیوانات اهلی ، سگها ، جوندگان اهلی و وحشی ، مار ، مارمولک و گاهی پرندگان می باشند
● بیماریهای منتقله :
بیماریهای منتقله توسط پشه خاکیها را لیشما نیوز گویند لیشما نیوزها در اغلب نقاط جهان وجود دارند و از بیماری های مشترک انسان و حیوانات بشمار می آیند که ممکنست به صورت ضایعات پوستی (سالک) و یا ضایعات احشائی (کالاآزار) و جلدی مخاطی تظاهر نمایند که توسط انگل لیشما نیا ها ایجاد شوند. انگلهای لیشمانیا در داخل سلولهای تک هسته ای بیگانه خوار جوندگان ، گوشتخواران و خزندگان رشد می کنند. انگلهای لیشمانیا توسط پشه خاکیها منتقل می شوند
● لیشما نیوزجلدی = سالک
دونوع سالک وجود دارد : نوع شهری و نوع روستایی که از نظر ناقل ، تظاهرات بالینی دارای تفاوتهایی می باشند
۱) سالک نوع شهری – نوع خشک
الف) کانون : 
تهران - قسمت های مختلف شهر که با گسترش شهرها و شهر نشینی و از بین رفتن باغها از شیوع آن کاسته شده است .شیراز ( جنوب غربی شهر) .کرمان ( محله های مختلف)مشهد ( اطراف حرم مطهر – کوه سنگی ) نیشابور ( نقاط مختلف سرچشمه ) سبزوار – قم – ساوه – اردستان – نایین
ب) ناقلین : 
فلبوتوموس سرژانتی که در داخل اماکن به سر می برند این پشه در مرغداری ها ، در لانه مرغها به وفور یافت می شوند و به خون پرندگان هم علاقه زیادی دارد. 
ج) مخزن بیماری : سگ ،گاهی انسان
● سیر بیماری :
پس از گزش پشه خاکی ماده آلوده و گذشت ۸-۲ ماه در محل گزش برجستگی به رنگ قرمز ایجاد میشود که کمی خارش دارد ولی فاقد درد می باشد با گذشت چند هفته این برجستگی سفت می شود و اطراف آن ملتهب و به رنگ قرمز در می آید و بعد از ۳-۲ ماه در روی برجستگی فرو رفتگی به عمق ۱ میلیمتر ایجاد می شود که ترشحات زرد رنگی از آن به خارج تراوش می کندکه ترشحات کم کم به صورت دلمه در می آیند بتدریج رنگ دلمه قهوه ای می شود و سرانجام به صورت زخم سر باز در می آید این زخم دارای حاشیه نامنظم و برجسته است اگر دلمه از روی زخم برداشته شود زخم دارای سطحی شفاف و قرمزرنگ میباشد که کف آن فرو رفته است، این زخم درد ندارد ولی گاهی دارای کمی خارش است . 
▪ فصل شیوع بیماری : در تمام فصول سال
▪ تعداد زخم : بسته به تعداد گزش پشه خاکی اغلب ۲-۱ زخم و گاهی بیشتر
▪ بهبودی : از مرکز زخم شروع می شود . دلمه شروع خشک شدن می نماید ، التهاب کاهش می یابد و پس ازگذشت ۱۲-۶ ماه زخم کاملاً خوب می شود ولی سطح زخم ناصاف است ۰محل زخم بصورت اسکار مشاهده میشود .
۲) سالک نوع روستایی = نوع مرطوب
الف) کانون : اصفهان ، مورچه خورت ، گاوخونی اطراف رودخانه زاینده رود ، بادرود و بلوچستان ، چابهار ، اشتیاری ، کنارک ، نارس ، تبریز ، خوزستان ، دزفول ، سوسنگرد ، جنوب اهواز شاهرود ، سرخس ، ترکمن صحرا، لطف آباد ، طبس ، ابردژ ورامین ، بم
ب) ناقل : فلبوترموس پاپاتاسی که بصورت اهلی و به فراوانی یافت می شوند.
ج) مخزن : جوندگان – موش صحرایی رومبو میس اوپیموس که لانه عمیق داشته و از گیاهان کویری تغذیه می کند . مخزن دیگر بیماری مریونس لی بیکوس میباشد .
▪ سیر بیماری
پس از گزش پشه خاکی ماده آلوده و پس از چند هفته در محل گزش برجستگی جوش مانند: همراه با التهاب ایجاد می شود که پس از گذشت ۱۴-۱۰ روز به صورت زخم در می آید زخم به سرعت بزرگ و اطراف آن ملتهب و قرمز می شو د و لبه های زخم دارای حاشیه است . این زخم با ترشحات چرکی توام می شود زخم به سرعت بهبود می یابد 
▪ بهبودی : از وسط و اطراف زخم به صورت همزمان صورت می گیرد ۶-۴ ماه پس از شروع آن کلاً خوب می شود جای زخم در محل گزش بصورت اسکار باقی میماند.
▪ فصل شیوع : شروع بیماری از اول تابستان تا اوایل پاییز
▪ تعداد زخم : بسیار زیاد گاهی تا ۳۰ عدد
● لیشما نیوز احشائی = کالا آزار
این بیماری به صورت تک گیر و پس از گذشته پشه خاکی ماده آلوده بروز می کند در نقاطی بطور دسته جمعی مشاهده می شود این بیماری بیشتر در اطفال دیده می شود.
۱) کانون : مشکین شهر – مغان – فارس در عشایر چادرنشین
۲) ناقلین : فلبوتوموس ماژور ، فلبوتوموس ونیونی – فلبوتوموس پرفیلیوی و تعدادی دیگر از فلبوتوموس ها.
۳) مخازن : سگ ، شغال و گوشتخواران وحشی
بیماری به صورت حاد در کودکان کمتر از دو سال و به صورت مزمن در سنین بالاتر مشاهده میشود در نوع حاد بیماری با تب شدید و ناگهانی ، استفراغ ، بزرگی کبد و طحال ، خونریزی زیر جلدی ، کم خونی و انعقاد خون در عروق ظاهر می شود
در نوع مزمن تب به تدریج افزایش می یابد و پس از ۴-۲ هفته دمای بدن C۰ ۳۷ می شود که مجددا ۳-۲ هفته بعد عود می کند تب و لرز شدید و ۱ روز در میان (شبیه مالاریا) و تب که به صورت خفیف ادامه می یابد بزرگ شدن تدریجی شکم ، رنگ پریدگی ، تب شبانه ، کم خونی ، بیقراری ، بی اشتهایی ، خونریزی زیر جلدی وخونریزی دستگاه گوارش ، یرقان ، خشکی و ضخیم شدن و تیرگی پوست . نازک و کم پشت شدن موهای سر ، تورم اندام ها ، سوء تغذیه تظاهر می نماید
▪ عوارض بیماری
خونریزی دستگاه گوارش و ریه ها ، انعقاد خون داخل عروق، عفونت های شدید ثانوی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماریهای منتقله توسط پشه خاکیها بایستی کنترل و مبارزه با ناقلین و مخازن انجام شود.
● مبارزه با پشه خاکیها
از آنجایکه پشه خاکیها ناقلین لیشمانیوز پوستی یا سالک (شهری ، روستایی) و کالاآزار می باشند (لیشمانیوز جلدی مخاطی تا کنون در ایران مشاهده نشده است ) از بین بردن این حشرات در کاهش موارد بیماری بسیار اهمیت دارد لذا بایستی اقدام به مبارزه و کنترل این حشرات نمود با توجه به این که این حشره بیشتر در شکافهای موجود بر روی ریشه درختان و سنگها و ... در نقاط مرطوب زندگی خود را می گذراندضمن اینکه تعدادی از پشه خاکیها در لانه جوندگان هم زندگی میکنند مبارزه با پشه خاکیها بسیار مشکل است ولی ناگزیر بایستی از حشره کشها استفاده کرد دیوارها و نقاط مرطوب را بایستی لااقل تا ارتفاع ۴۰-۳۰ سانتیمتر سمپاشی نمود زیرا پشه خاکیها پروازکوتاه داشته ودر اثر تماس با حشره کش از بین خواهند رفت در اماکن آلوده استفاده از توریهای ریز بافت و نصب آنها روی پنجره ها و دربها و استفاده ازمواد دور کننده حشرات جهت حفاظت شخصی توصیه میگردد .
مبارزه با مخازن = از بین بردن جوندگان خصوصا جوندگان وحشی لااقل ۵۰۰-۳۰۰ متر اطراف آبادیهای آلوده و انجام سم پاشی ابقایی همراه با جونده کشی به صورت مداوم و در مورد مخازن کالا آزار از بین بردن سگها و گوشتخواران وحشی توصیه میشود.
دکتر مهرداد حلوایی
http://iranpest.blogfa.com 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۱ ، ۰۸:۴۶
محمد برزوئی
امروز سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) است؛ تعاون، تقوی و نیکی از جمله ارکان زندگی مشترک این دو بزرگوار می‏باشد. حضرت زهرا هیچگاه درطول زندگانی پر فراز ونشیب خود از حضرت علی چیزی نخواست که اجابت آن برای امیرالمومنین مشکل باشد.
ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون"؛ برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا بدانها آرام گیرید ومیان شما دوستی و مهربانی نهاد، که در این برای گروهی که اندیشه می‏کنند عبرت هاست. (سوره روم آیه 21)
 
اسلام درباره مساله ازدواج تعقیب کننده مقاصدی وحیانی است. اصلی ترین وبنیادی ترین امر از نظر اسلام تشکیل خانواده است وبه یقین مهمترین بحث دنیای امروز نیز چالش‏های پیش رو در این زمینه می‏باشد.

از آنجا که موانع بسیاری در مسیر ازدواج‏های امروزین قرار دارد شاید بتوان گفت تشکیل مرکزیتی قدرتمند چون خانواده امری است بس مشکل. دلیل اصلی بروز چنین مشکلاتی در امر ازدواج درکنار موانع فرهنگی، تحقیقات ضعیف ومطالعات ناقص، عدم شناخت مسائل مربوط به این امر بر مبنای قرآن و زندگانی اهل بیت (ع)است. قطعا ویقینا استفاده از مفاهیم تعالی بخش قرآنی والگوگیری از زندگانی ائمه (ع) بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه را سامان می‏بخشد.
 
اول ذیحجه (برابر 26 مهر) به دلیل سالگرد پیوند آسمانی حضرت علی (ع) وفاطمه (س) به نام روز ازدواج نام گذاری شده، به همین جهت در این مقال نگاهی کوتاه می‏اندازیم به زندگانی مشترک این دو بزرگوار.
 
تحقق ازدواج علی (ع) وفاطمه (س) براساس وحی آسمانی وتوسط پیامبر (ص) و با رضایت قلبی هر دو بزرگوار صورت گرفت. حضرت علی (ع) در سن 21 سالگی وفاطمه (س) در سن 9 سالگی در تاریخ اول ذی الحجه سال دوم هجری زندگی خود را آغاز کردند.

فاطمه (س) شخصیتی است که تمام جلوه‏های الهی وجبروتی در او جمع است؛ کسی که به گواه تاریخ پس از بستن پیمان زناشویی با علی (ع) تا آخرین روز بر سر پیمان خود ماند.
 
تعاون، تقوی و نیکی از جمله ارکان زندگی مشترک این دو بزرگوار می‏باشد. زهرا (س)هیچگاه درطول زندگانی پر فراز ونشیب خود از علی (ع) چیزی نخواست که اجابت آن برای حضرت مشکل باشد.
 
همکاری علی (ع) با فاطمه (س) در امور خانه به صورتی بوده که هرکدام برای انجام کارها از دیگری پیش قدم می‏شده اند. از جلوه‏های مطلوب زندگی این دو بزرگوار تقسیم وظایف به صورتی عادلانه وعالمانه می‏باشد. عالمانه است به این معنا که بر مبنای ساختار روحی وجسمی ومصلحت اجتماعی انجام گرفته وعادلانه بدان جهت که توسط پیامبر (ص) انجام پذیرفت به این صورت که ایشان کارهای داخل خانه را به فاطمه (س) وکارهای خارج از خانه را به علی (ع) واگذار کردند.

محبت و انس حضرت علی (ع) وحضرت فاطمه (س) به یکدیگر به قدری وسیع وعمیق است که وقتی پیامبر (ص)از حضرت فاطمه پرسیدند : فاطمه جان رفتار شوهرت علی باتو چگونه است؟ فاطمه (س) بدون درنگ پاسخ دادند خوب است بسیار خوب است. گرچه زنان قریش مرا سرزنش می‏کنند که پدرت تو را به ازدواج کسی در آورد که دستش از مال دنیا خالی است.

پیامبر در پاسخ فرمودند : پدر وشوهر تو فقیر نیستند خداوند خزاین زمین را از طلا ونقره بر من عرضه کرد. خدای سبحان به جهانیان نگریست واز میان همه 2 نفر را انتخاب کرد من که پدر تو هستم وعلی که شوهر توست. شوهر تو بهترین همسرهاست ومن تو را از نافرمانی اوبر حذر می‏دارم.
 
از آنجا که هر مردی برای حل مشکلات گوناگون خارج از منزل به یک روحیه ی قوی نیازمند است فاطمه (س) نیز از این امر دقیقا مطلع بوده واز جایگاه حساس وبلند شوهر خویش علی (ع) آگاه است؛ به همین علت تمام کوشش او ایجاد محیط آرام در درون خانه بود. امیرالمومنین برخورد فاطمه (س) را این‏طور بیان فرمودند: هیچگاه فاطمه (س) از من نرنجید واو نیز هرگز مرا نرنجاند او را به هیچ کاری مجبور نکردم و او نیز مرا آزرده نساخت. هرگاه به خانه می آمدم وبه زهرا (س) نگاه می  کردم تمام غم وغصه هایم برطرف می‏شد.

فاطمه (س) در تمام مبارزات سیاسی ونظامی مایه امید ودلگرمی علی (ع)بود ودر غیاب شوهر خویش خانه وفرزندان را به خوبی اداره می‏کرد.

وقتی علی (ع)از جبهه نبرد باز می‏گشت فاطمه به استقبال او می‎شتافت وبا روی گشاده ولبخند حاکی از افتخار به او می‎نگریست.

آری درتمام تاریخ کمتر خانه ای را می‏توان یافت که دو عنصر اساسی آن یعنی زن وشوهر هر 2 معصوم ودارای مرتبه ولایت وکمالات انسانی باشند.

اما هیچگاه برای فاطمه (س) دختر پیامبر بودن باعث نگردید تا آنچه را انجام دهد که خدا ناراضی است و چیزی طلب کند که در توان علی (ع) نباشد وعلی (ع) نیز هیچگاه به سبب حاکم بودن بر جامعه اسلامی سعی نکردند تا کاری را انجام دهند که خداوند از آن ناراضی است و هیچگاه با فاطمه (س)از موضع قدرت وتسلط برخورد نکرد.

بی شک گفتار وکردار علی (ع) وفاطمه (س) الگوی برتر ازدواج جامعه اسلامی است. الگویی که به یقین درست و قابل اعتماد می‏باشد ودستآورد آن فرزندانی است که در دامان این دو بزرگوار تربیت شدند وخود حماسه ای ویژه آفریدند. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۱ ، ۰۸:۱۶
محمد برزوئی
در سالروز شهادت حضرت جوادالائمه امام محمدتقی(ع) سزاوار است یکی از سفارشات ایشان که دربرگیرنده نکات بسیار ارزشمند است را مرور کنیم، آن حضرت فرمودند: "اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن، اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن، اگر تکذیبت کردند خشمگین مشو، اگر مدحت کنند شاد مشو، و اگر نکوهشت کنند، بی تابی مکن.
به گزارش ایسنا، 29 ذی‌القعده مصادف با سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی جوادالأئمه (ع ) است، امام جواد (ع) در این روز در سال 220 ه به زهر معتصم به شهادت رسیدند، هنگام شهادت از سن مبارکشان 25 سال و سه ماه و 12 روز گذشته بود. در شهادت آن حضرت 5 ذی‌القعده، 11ذی‌القعده، 5 ذی‌الحجه سال 219 ه، 6 ذی‌الحجه، آخر ذی‌الحجه هم گفته شده است.

نگاهی به ولادت و زندگانی
امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت. نام مبارکشان" محمد" معروف به "جواد" و "تقی" است. القاب دیگری مانند: " رضی" و "متقی" نیز داشته، ولی "تقی" از همه معروفتر است. مادر گرامی‌اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت شده است. امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود. پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203 ه مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع) انتقال یافت. مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت، سعی کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد. " از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد، دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع) درآورد، تا مراقبی دایمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد. رنج‌های دایمی که امام جواد (ع) از ناحیه این مأمور خانگی برده است، در تاریخ معروف است ".

حضرت جواد (ع ) در دوره‌ای که فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران، زندگی می‌کردند و علوم و فنون سایر ملت‌ها پیشرفت نموده و کتاب‌های زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود، با کمی سن وارد بحث‌های علمی گردید و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش داد و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل بسیاری پاسخ گفت.

مکتب علمی و شاگردان امام جواد (ع)
یکی از ابعاد بزرگ زندگی ائمه ما، بعد فرهنگی آن‌ها است. این پیشوایان بزرگ هرکدام در عصر خود فعالیت فرهنگی داشته در مکتب خویش شاگردانی تربیت می‏‌کردند و علوم و دانش‌های خود را توسط آنان در جامعه منتشر می‏‌کردند، اما شرائط اجتماعی و سیاسی زمان آنان یکسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعی مساعد بود و به همین جهت دیدیم که تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ بر چهار هزار نفر می‏‌شد، ولی از دوره امام جواد تا امام عسکری علیه السلام به دلیل فشارهای سیاسی و کنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و از این‏ نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مکتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق علیه السلام کاهش بسیار چشمگیری را نشان می‏‌دهد.

بنابراین اگر می‏‌خوانیم که تعداد راویان و اصحاب حضرت جواد علیه السلام قریب 110 نفر بوده‏‌اند و جمعا 250 حدیث از آن حضرت نقل شده، نباید تعجب کنیم، زیرا از یک سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و کنترل سیاسی بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از 25 سال عمر نکرد!

درعین حال، باید توجه داشت که در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره‏‌های درخشان و شخصیت‌های برجسته‏‌ای مانند: علی بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازی، احمد بن محمد بن خالد برقی بودند که هر کدام در صحنه علمی و فقهی وزنه خاصی به شمار می‏‌رفتند، و برخی دارای تالیفات متعدد بودند.

از طرف دیگر، روایان احادیث امام جوادعلیه السلام تنها در محدثان شیعه خلاصه نمی‏‌شوند، بلکه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقی از اسلام را از آن حضرت نقل کرده‏‌اند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادی‏» احادیثی با سند خود از آن حضرت نقل کرده است. هم چنین حافظ «عبد العزیز بن اخضر جنابذی‏» در کتاب «معالم العترة الطاهرة‏» و مؤلفانی نیز مانند: ابوبکر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبی، و محمد بن مندة بن مهربذ در کتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتی از آن حضرت نقل کرده‏‌اند.

نحوه شهادت حضرت
درباره آمد و شد امام در مدینه و احترام مردم نسبت به آن حضرت، اطلاعات مختصری در پاره‌ای از روایات آمده است.

فراخوانی آن حضرت به بغداد، در سال 220، توسط معتصم عباسی، آن هم درست در همان اولین سال حکومت خود، نمی‌توانست بی ارتباط با جنبه‌های سیاسی قضیه باشد. به ویژه که درست همان سال که حضرت جواد علیه السلام به بغداد آمد، رحلت کرد؛ این در حالی بود که تنها 25 سال از عمر شریفش می‌گذشت. عناد عباسیان با آل علی علیه السلام به ویژه با امام شیعیان که در آن زمان جمعیت متنابهی تابعیت مستقل آنها را پذیرفته بودند، شاهدی است بر توطئه حکومت در شهادت امام جواد علیه السلام. همچنین خواستن آن حضرت به بغداد و درگذشت وی در همان سال در بغداد، همگی شواهد غیرقابل انکاری بر شهادت آن بزرگوار به دست عوامل عباسی می‌باشد.

مرحوم شیخ مفید، با اشاره به روایتی درباره مسمومیت و شهادت امام جواد علیه السلام، رحلت آن حضرت را مشکوک دانسته است. بنا به روایت مستوفی، عقیده شیعه بر این است که معتصم آن حضرت را مسموم نموده است.

پاره‌ای از منابع اهل تسنن، اشاره بر این دارند که امام جواد علیه السلام به میل خود و برای دیداری از معتصم عازم بغداد شده است. در حالی که منابع دیگر، حاکی از آنند که معتصم به ابن زیاد مأموریت داد تا کسی را برای آوردن امام به بغداد بفرستد. ابن صبّاغ نیز با عبارت" اِشخاص المعتصم له من المدینة" این مطلب را تأیید کرده است.

مسعودی روایتی نقل کرده که بنا بر آن، شهادت آن حضرت به دست ام فضل، در زمانی رخ داده که امام از مدینه به بغداد نزد معتصم آمده بود. ام فضل پس از شهادت امام، به پاس این عمل خود به حرم خلیفه پیوست. این نکته را نباید از نظر دور داشت که ام فضل در زندگی مشترک خود با امام جواد علیه السلام از دو جهت ناکام مانده بود: نخست آن که از آن حضرت دارای فرزندی نشد. دوم آن که امام نیز چندان توجهی به وی نداشت.

ام فضل یک بار (گویا از مدینه) نامه‌ای نگاشت و از امام نزد مأمون شکایت کرد و از این که امام چند کنیز دارد گله نمود، ولی مأمون در جواب او نوشت: ما تو را به عقد ابوجعفر در نیاوردیم که حلالی را بر او حرام کنیم، دیگر از این شکایت‌ها نکن. به هر حال، ام فضل پس از مرگ پدر، امام را در بغداد مسموم کرد و راه یافتن او به حرم خلیفه و برخورداری از مواهب موجود در آن، نشانی از آن است که این عمل به دستور معتصم انجام شده است. و بالاخره امام جواد علیه السلام به شهادت رسید و حرم مطهر ایشان در کاظمین عراق قرار دارد که ملجا و پناهگاه عاشقان ایشان است.

منابع:

بحارالانوار، دار احیاء الترا العربی، ج 75، ص (167)

تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتاب العربی، ج3، صص54 و55.

الارشاد، ص 323.

مروج الذهب، ج3، ص 464.

و...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۱ ، ۰۳:۴۶
محمد برزوئی
چندی پیش وبلاگ شنیده های روداب در خبر های خود آورده بود که:

"شنیده ها در روداب حاکی از آن است که

یکی از معلمان بازنشسته که چند سالی هم هست که بازنشست شده دوباره دعوت به کار شده و در مدرسه ابتدایی روداب مشغول به تدریس است.آیا بازگشت این معلم بازنشته واقعا الزامی است یا برمیگرده به رابطه قویی که با معاون ...."

در دیداری که با این معلم بازنشسته داشتیم صحت این خبر را جویا شدیم.
جناب آقای ملوندی از معلمین دلسوز و زحمتکش بخش محروم روداب حضور خود را در مدرسه ابتدائی برکت در چند روز ابتدائی آغاز سال تحصیلی تأیید نمودند ولی نه بعنوان جزئی از پرسنل مدرسه!  بلکه بعنوان کمک موقت به کادر آموزشی!  حضوری که نشأت گرفته از عشق و علاقه خاص ایشان به قشر دانش آموز و علی الخصوص دانش آموزان بخش روداب بوده است.
ایشان در پی اطلاع از این خبر که، دانش آموزان آخرین سال تدریسش پس از چند روز از آغاز سال تحصیلی هنوز بدون معلم هستند و با درخواستهای پیاپی و با توجه به مشغله فراوان پذیرفت تا معرفی نیروی جدید بصورت موقت در مدرسه حضور یابد.و در طول این چهار روز، دروس پایه پنجم  را برای دانش آموزان سال اولی خود تدریس نماید.

و در آخر نویسنده محترم وبلاگ شنیده های روداب بهتر است بجای جو سازی و . . . کمی آگانه تر عمل کنید و هر چه شنیدید در وب منتشر نکنید. از شما به عنوان رودابی انتظار بیشتری می رفت. و قبلا هم به اطلاع رساندم که بهتر است قبل از انتشار هر خبری به اصلاح وب خود بپردازید و اخبار غیر مرتبط با بخش روداب سبزوار را از خروجی وب خود حذف نمائید. برخی از لینک های شما با روداب " نرماشیر" و "استان کرمان " مرتبط است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۱ ، ۰۵:۳۰
محمد برزوئی
روستای برگوی روداب نوشت:
اعتیاد به مواد مخدر پدیده ای جدید و خاص زندگی مدرن است. چرا که مصرف مواد مخدر اگر هم در گذشته وجود داشت، به عنوان اعتیاد و یا انحراف شناخته نمی شد. اما با گسترش فرهنگ مدرن، ارزش ها و هنجارهای مدرن نیز رواج یافته و کنش ها و رفتارهایی چون اعتیاد به مواد مخدر متعارض با هنجارها تلقی شده و علم جامعه شناسی نیز که وظیفه شناخت و تأثیرات هنجارها را دارد، انحرافات اجتماعی را مورد کاوش و پژوهش قرار داده و به تبیین علل و عوامل پیامدهای انحرافات می پردازند. جدا از این مسئله، اعتیاد پدیده ای آشنا برای هر ایرانی است. روزانه ۲۰۰۰ کیلو از انواع مواد مخدر در کشور ما مصرف می شود و سالانه ۱۲۰ تن از این مواد کشف و ضبط می شود. ایران تبدیل به معبر ترانزیتی برای مواد مخدر شده، جوانان و نوجوانان به طور بالقوه در معرض اعتیاد به مواد مخدر هستند و اعتیاد در میان دانش آموزان و خوابگاه های دانشجویی از مسائل روز و مورد توجه در جامعه است. زنگ خطر در روستاها هم به صدا در آمده صدای قدمهای منحوس کراک بسیار نزدیک است بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید بسته های قرصهای رنگارنگ اکس و روانگردان هم آماده لبخند زدن هستند اگربرای جوانان روستاها کاری نکنیم  مواد مخدراستاد کارماهریست وبه موقع کار خود را انجام میدهد تا بدون منت ساعاتی لذت وسرخوشی را به قربانی خود هدیه کند و....روستای برگو نیز طبق اخرین امار و بررسی ها رقم بالایی در زمینه تعداد جوانان گرفتار شده در دام اعتیاد را دارا می باشد.  بنابر این اعتیاد به مواد مخدر از مسائل و معضلات اجتماعی عصر حاضر خصوصاً در کشورهایی مانند ایران با شرایط اجتماعی جوان و شرایط جغرافیایی خاص خود می باشد. فرد معتاد به علت این که پا را فراتر از هنجارها و ارزش های اجتماعی گذاشته، منحرف تلقی می شود. او بیماری فردی و روانی ندارد، مجرم هم نیست. وی بیماری است که معلول شرایط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است و منحرفی است که مسیر انحرافی اش، او را به دیگر انحرافات نیز سوق می دهد. دوستان یک واقعیت تلخ را باید همه بپذیریم در روستایی مانند برگو که تا چند سال قبل با افتخار پاک بودن روستا را شعار و افتخار خود میدانستیم حال اعتیاد از مرز مسئله و پدیده اجتماعی گذشته، تنها به عنوان یک انحراف نیز نباید تلقی شود، اعتیاد بحرانی اجتماعی برای روستا است که اگر به آن رسیدگی نشود، انواع و اقسام انحرافات، بیماری ها و مشکلات اجتماعی را در آینده ای نزدیک به دنبال خواهد داشت. بایدبه علل و عوامل مؤثر بر اعتیاد پرداخته شود و نظریه های مربوط به اعتیاد نیز بررسی شده و در انتها برخی راهکارها و راه حل های مورد اشاره در زمینه رفع معضل اعتیاد نیز توسط افراد اگاه و دلسوز مورد توجه و در دستور کار قرار گیرد. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۱ ، ۰۴:۲۹
محمد برزوئی
Username:TRIAL-73865617
nod32key:p8r8f36kpt

Username:TRIAL-73865616
nod32key:jphxb4f42a

Username:TRIAL-73865609
nod32key:u4xxs7dkjm

Username:TRIAL-73865606
nod32key:ex62kspfbv

Username:TRIAL-73865629
nod32key:htu27hv2nr

Username:TRIAL-73865626
nod32key:4n43368ve3

Username:TRIAL-73865652
nod32key:kpjxta5h3k

Username:TRIAL-73865671
nod32key:kmn68dm5u6

Username:TRIAL-73865650
nod32key:b42bst5vff

Username:TRIAL-73865638
nod32key:cxnaudn2tx

Username:TRIAL-73865710
nod32key:4rh6vx2m68

Username:TRIAL-73865708
nod32key:aeh3psab74

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۱ ، ۰۵:۳۵
محمد برزوئی

امسال نظام آموزشی جدید  ۳-۳-۶  در دبستان کلاته نیز مانند همه مناطق کشور  اجرا شده است و چهار دانش آموز کلاس پنجم سال گذشته این مدرسه وارد کلاس  ششم ابتدایی شدند . اما بعد از گذشت دو هفته از شروع سال تحصیلی ۹۱ ، هنوز معلمی برای کلاس ششم این مدرسه اعزام نشده و دانش آموزان سال ششم فقط برای گذران وقت خود به مدرسه میروند . این در حالی است که برای بقیه دانش آموزان نیز ، که به جای مدرسه در انبار مسجد مشغول تحصیل می باشند ، فقط یک معلم اعزام شده و این معلم هم به علت نداشتن آموزش لازم برای تدریس کلاس ششم ، فقط برای کلاسهای اول تا پنجم تدریس می کند . به گفته خود دانش آموزان حداقل تا آخر مهر ماه نیز خبری از معلم جدید نیست !!! چقدر خوب بود مسوولان آموزش و پرورش شهرستان کمی زودتر برای آموزش این معلمین اقدام می کردند. .

منبع: وبلاگ کلاته میر علی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۱ ، ۰۳:۵۸
محمد برزوئی

کانون فرهنگی هنری روستای دارین  با  هدف نشان دادن هنر، آداب و رسوم و سنت های روستا به سرپرستی آقای رضا دارینی (تقی) در محرم1390 راه اندازی شد آقای دارینی که خود یک هنرمند تواناست از کلیه ی مردم روستا به خصوص جوانان خواست تا با حضور در کانون و فعالیت در آن به رشد آن کمک کنند کانون روستای دارین دارای یک کتابخانه با 1000 نسخه کتاب و آثار زیبای گلدوزی/نقاشی/معرق کاری/خطاطی و ... می باشد.

***

***

***

برای دیدن وبلاگ کانون فرهنگی هنری شهدای دارین کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۱ ، ۰۶:۱۱
محمد برزوئی

***

***

"با تشکر از آقای عباس خلیلی دارینی نویسنده محترم وبلاگ روستای دارین"

منبع : وبلاگ دارین

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۱ ، ۰۵:۳۸
محمد برزوئی

در خبرها داشتیم که شورای اسلامی موافقت خود را با هیئت پیگیر تأسیس دانشگاه علمی کاربردی اعلام داشته است برای اطلاع از جزییات بیشتر  با رئیس شورای اسلامی شهر روداب گفتگویی را انجام دادیم.

لطف آبادی، رئیس شورای اسلامی شهر روداب ضمن تشکر از پیگیری موضوع توسط وب اخبار روداب در پاسخ به سئوال اقدامات انجام شده توسط شورا و  هیئت پیگیر تأسیس دانشگاه علمی کاربردی گفت:

تا کنون هیچ جلسه ای مبنی بر هماهنگی بین هیئت پیگیر و شورا صورت نگرفته ، وی از نامشخص بودن شاکله  و ماهیت این هیئت برای شورا خبر داد و اعلام کتبی موافقت تأسیس دانشگاه در شهر روداب را رد نمود.

همچنین ادامه داد: ما هیچ گونه پیشنهادی را دریافت نکرده ایم تا موافقت و یا عدم موافقت شورا اعلام شود. و قطعا شورای اسلامی آماده پذیرش طرح های  علمی ، فرهنگی و حامی آنهاست و از کلیه افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند دعوت نمود تا پیشنهادات خود را به این شورا ارائه نمایند.



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۱ ، ۰۴:۲۶
محمد برزوئی

به گزارش خبرگزاری  فارس از مشهد، غلامرضا احمدی فرمانده سپاه امام رضا (ع) در اختتامیه اردوهای جهادی دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی مشهد  که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه سجاد درمشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری اردوهای جهادی ‌سبب  زدودن محرومیت از حریم نیازمندان جامعه اسلامی می شود بنابراین امری بسیار حائز اهمیت است.

وی  تصریح کرد: افرادی که در عرصه محرومیت‌زدایی جامعه فعالیت دارند باید با عظمت بیشتری ‌قدردانی شوند.

محمود حق دوست مسئول قرارگاه جهادی امام هادی (ع) در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی در دوباره زمانی 15 روز قبل و 22 روز پس از ماه رمضان در روستاهای رودآب سبزوار انجام شد.

وی افزود: تا اوائل ماه محرم در این مناطق مساجدی افتتاح می‌شود که مراسم‌های دهه اول محرم به طور شایسته برگزار شود.

مسئول قرارگاه جهادی امام هادی (ع) با اشاره به فعالیت‌های خواهران در این اردوها تشریح کرد: خواهران در قرارگاه امام هادی (ع) با برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی از جمله بهداشت و درمان توانستند فعالیت‌های مفیدی را در این راستا انجام دهند.

حق‌دوست ادامه داد: نخستین موضوعی که در برگزاری اردوهای جهادی حائز اهمیت است، مبحث خودسازی افراد است.

وی تاکیدکرد: بزرگ‌ترین بخش ایران منطقه رودآب است که از نظر وسعت خاکی همتراز با البرز به شمار می‌رود اما در حال حاضر این منطقه از محروم‌ترین مناطق خراسان رضوی است.

مسئول قرارگاه جهادی امام هادی (ع) یادآور شد: بسیاری از مسئولان هنوز رود آب را درست نمی شناسند این در حالی است که قشر دانشجو به عنوان مطالبه‌گران جامعه با به پایان رسیدن اردوهای جهادی امروز بیش از پیش مصمم است تا در راه سازندگی و آبادانی کشور تلاش کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۱ ، ۰۳:۵۱
محمد برزوئی