روداب

روداب

روداب

روداب

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۰ ثبت شده است

حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ ابو القاسم نوایی فرزند مرحوم شیخ محمد علی در سال ۱۳۰۶ در روستای ملوند سبزوار در خانواده ای معنوی دیده به جهان گشود.

در ابتدای جوانی تحصیلات خود را در مدرسه فخریه سبزوار آغاز کرد و از محضر استادانی همچون شیخ زین العابدین (قاضی) وحاج شیخ علیرضا مدرس و شیخ حسن شریعتمدار و حاج سید محمدتقی فقاهتی و حاج شیخ محمدتقی سدیدی (عندلیب) علوم مختلف حوزوی را آموخت.

همچنین شرح منظومه حکیم سبزواری را از مرحوم میرزا علی سیادتی و مرحوم فاضل هاشمی فرا گرفت. 

ایشان بیشتر عمر گران سنگ خود را به ترویج علوم آل محمد (ص) گذرانده و همواره مجالس ومنابر سودمندش تشنگان معارف شیعی را سیراب کرده است.کتبی هم از ایشان به یادگار مانده است که از جمله آنها کتاب "گنج سعادت "میباشد.شایان ذکر است که این عالم بزرگوار در واپسیبن روزهای سال ۱۳۸۹ به دیار معبود شتافت .روحش شاد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۰ ، ۱۴:۴۶
محمد برزوئی

بروایتی ۱۳جمادی الاول سالروز شهادت خانم فاطمه زهرا (س)میباشد.یکی از شبهاتی که وهابیون مطرح کرده اند این است که حضرت فاطمه(س) به شهادت نرسیده اند اگرچه که برای ما شیعیان شهادت حضرتش مبرهن است اما این شبهه را به همراه جواب آن آوردم تا مشت محکمی باشد بر یاوه گوییهای وهابیونی که این روزها به قتل عام مردم بیگناه بحرین مشغولند.در ادامه مطالب جواب را مشاهده نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۰ ، ۱۵:۵۹
محمد برزوئی

با توجه به اینکه عصمت مختص به انبیاء(علیهم السلام) مى باشد به چه دلیل فاطمه زهرا را معصوم مى دانید در حالى که نه نبى است و نه امام؟!!

این شبهه از دو سؤال تشکیل شده است: 1ـ آیا مقام عصمت به پیامبر و ائمه اختصاص دارد؟ چرا؟   پاسخ سؤال اول:

ابتدا این نکته را یاد آور مى شویم که مقام عصمت، به آدمیان اختصاص ندارد، بلکه فرشتگان الهى نیز از این منزلت والا برخوردارند.

و در میان انسانها نیز، علاوه بر پیامبران و امامان، عصمت فاطمه زهرا(علیها السلام) با ادله فراوان قابل اثبات است. چنانکه پیامبر گرامى اسلام، در حدیثى که شیعه و سنى آن را نقل کرده اند، مى فرماید: (ان الله تبارک و تعالى یغضب لغضب فاطمة و یرضى لرضاها)([1])

همانا خداوند تبارک و تعالى به خاطر خشم فاطمه، غضب مى کند و به سبب رضایتِ او خشنود مى گردد.

روشن است که در صورتى مى توان خشم و غضب یک شخص را ملاک خشنودى و ناخشنودى خداوند دانست که وى جز به اجراى فرمانهاى الهى نیندیشد و نه تنها در عمل، بلکه در فکر و اندیشه نیز معصوم باشد. در این روایت، به صورت کلى، رضایت فاطمه(علیها السلام) محور خشنودى الهى قرار گرفته است. این دلیل بر عصمت آن حضرت است. توضیح بیشتر در پاسخ سؤال دوم بیان خواهد شد.

همچنین یکى از آیات قرآن کریم([2])، به طهارت و پاکى حضرت مریم(علیها السلام) اشاره دارد. در باره اینکه خداوند، مریم(علیها السلام)را از چه چیزهایى پاک گردانیده، وجوه گوناگونى بیان شده است.([3]) به عقیده برخى از مفسران، سزاوارتر آن است که آیه را داراى معناى عامّ شمرده، وى را از تمام پلیدیهاى حسّى، معنوى و قلبى، پاک بدانیم.([4]) مرحوم علامه طباطبایى نیز دلالت آیه بر عصمت مریم را با سیاق آیات، سازگارتر مى دانند.([5])

این دو نمونه، نشانگر آن است که عصمت مقامى نیست که در انحصار انبیا و ائمه قرار داشته و دست سایر انسانها از رسیدن به آن کوتاه باشد; بلکه دیگران نیز مى توانند به برخى از مراتب عصمت، یعنى عصمت از گناه، دست یابند. کم نبوده اند عالمان تقواپیشه اى که سالیان متمادى نه تنها از حرام، بلکه از امور مکروه نیز چشم پوشیدند و حتى به خوردن و آشامیدن خود نیز رنگ الهى دادند. امید است که مانیز در حد توان، از انجام گناه خود دارى ورزیم و اگر نمى توانیم به آن مقام دست یابیم، دست کم در این مسیر گام برداریم.

آب دریا را اگر نتوان کشید***هم به قدر تشنگى باید چشید

پاسخ سؤال دوم:

براى اثبات عصمت زهرا(علیها السلام) ادله گوناگونى به کار مى آیند که در اینجا برخى از آنها را مورد بررسى قرار مى دهیم:

1- آیه تطهیر:

بخشى از آیه 33 سوره احزاب که به آیه تطهیر شهرت یافته، همواره کانون توجه اندیشمندان شیعه و سنى بوده و بحث هاى گوناگونى برانگیخته است. همگان بر این باورند که این آیه فضیلت والایى را براى اهل بیت به اثبات مى رساند و اندیشمندان شیعه، این فضیلت را برابر با عصمت مى دانند. بر اساس این آیه، اراده تخلّف ناپذیر خداوند بر این تعلّق گرفته است که هرگونه پلیدى را از اهل بیت بزداید و آنان را به طور کامل پاک و پاکیزه گرداند. البته جاى آن نیست که در این نوشتار کوتاه، به تفصیل درباره چگونگى دلالت آیه بر عصمت اهل بیت سخن برانیم و عمق واژه هاى به کار رفته در آن را بکاویم.

از این رو، به بیان روایتى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) که در کتب اهل سنّت نقل گردیده است، بسنده مى کنیم. بر اساس این روایت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پس از قرائت آیه تطهیر فرمودند:

(فأنا و اهل بیتى مطهرون من الذنوب) «پس من و اهل بیتم از گناه پیراسته ایم».([6])

بى تردید، فاطمه زهرا(علیها السلام) جزو اهل بیت پیامبر است و اگر در بیان فضیلت او دلیل دیگرى نمى داشتیم، همین آیه کافى بود که او را در صدر زنان عالَم بنشاند. پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) با شیوه هایى به یادماندنى، اهل بیت را به همگان معرفى نموده و راهِ هرگونه توجیهى را بسته است. بر اساس روایات فراوانى که به حدیث کساء، شهرت یافته اند، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پارچه اى را بر روى خود و على و فاطمه و فرزندانشان، حسن و حسین انداخته، جمله (اللهم هؤلاء اهل بیتى) را براى آیندگان به یادگار گذاشتند و در پاسخ به ام سلمه - که یکى از شایسته ترین همسران پیامبر بود و پیوستن به اصحاب کساء را درخواست مى نمود - فرمودند:

«رحمت خدا بر تو باد. تو همواره به راه خیر و رستگارى بوده اى و چقدر من از تو راضى ام! لیکن این فضیلت ویژه من و این چند نفر است».([7])

پیامبر گرامى براى آنکه وظیفه خویش را در تبیین آیات الهى به گونه شایسته اى بجاى آورند، به این مقدار نیز بسنده نکرده، با به کارگیرى شیوه اى فراموش نشدنى و در مدت زمانى نسبتاً طولانى، آن هم به صورت هر روزه، به معرفى اهل بیت پرداختند. در روایتى از ابن عباس در این باره آمده است:

«رسول خدا تا نُه ماه، روزى پنج مرتبه، هنگام فرارسیدن وقت نماز به در خانه على بن ابى طالب مى آمدند و مى فرمودند: درود و رحمت و برکات خدا بر شما اهل بیت باد. خداوند اراده نموده تا هرگونه پلیدى را از شما اهل بیت دور گرداند و به طور کامل و شایسته پاکتان سازد. وقت نماز است، آماده شوید. رحمت خدا بر شما باد»([8])

2- روایات مربوط به عصمت اهل بیت:

علاوه بر آیه تطهیر، روایاتى که شیعه و سنى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) گزارش نموده اند، فضایلى براى اهل بیت برمى شمرد که جز با عصمت آنان سازگار نیست، چنانکه در حدیث معروف ثقلین آمده است:

(انّى تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتى، ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً، لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض)([9])«من در میان شما دو چیز گران بها باقى مى گذارم، کتاب خدا و عترتم. تا وقتى که به آن دو تمسک کنید، گمراه نخواهید شد. هیچگاه این دو از یکدیگر جدا نمى شوند، تا آنگاه که بر سر حوض (کوثر) بر من وارد گردند».

اگر اهل بیت پیامبر معصوم از گناه و خطا نبودند، پیروى از آنان همواره موجب هدایت نمى گردید و جدایى ناپذیرى آنان از قرآن، معناى روشنى نمى یافت.

3- روایات مخصوص به عصمت حضرت زهرا(علیها السلام):

در اینجا نیز از روایات فراوانى مى توان بهره برد، اما تنها به یکى از آنها که محدّثین شیعه و سنّى روایت نموده اند، بسنده مى کنیم:

(ان الله - تبارک و تعالى - یغضب لغضب فاطمه و یرضى لرضاها)([10]) «همانا خداوند - تبارک و تعالى - با غضب فاطمه غضبناک و با رضایت او خشنود مى شود».

نکته درخور توجه در این روایت آن است که رضایت و نارضایتى فاطمه زهرا(علیها السلام) محور خشنودى و ناخشنودى خداوند خوانده شده است. و این حقیقت، جز عصمت همه جانبه آن حضرت، تفسیر دیگرى برنمى تابد. خداوند جز به اعمال صالح خشنود نمى گردد و هیچگاه به گناه و سرپیچى از فرمانش رضایت نمى دهد. اگر حضرت زهرا(علیها السلام) به گناه دست مى زد و یا حتّى فکر انجام آن را در سر مى پروراند، به چیزى خشنود گردیده بود که خدا از آن خشنود نیست، در حالى که در این روایت، رضایت الهى پیوندى ناگسستنى با خشنودى فاطمه(علیها السلام) یافته است.

اعتراف ضمنى یکى از دانشمندان اهل سنت را پایان بخش این نوشتار مى سازیم. آلوسى - یکى از پرآوازه ترین مفسران اهل سنت - در تفسیر آیه 43 سوره آل عمران، از یکسو حضرت مریم(علیها السلام) را معصوم از گناه شمرده، از تمامى پلیدى هاى حسّى، معنوى و قلبى پاک مى داند و از سوى دیگر، دیدگاه کسانى را که وى را سرور تمامى زنان جهان، از آغاز تا انجام مى شمارند، مورد نقادى قرار داده، با اقامه شواهد گوناگونى چنین نتیجه مى گیرد که این ویژگى شایسته فاطمه زهرا(علیها السلام) است.([11]) پرواضح است که جمع میان این دو سخن، جز با پذیرش عصمت حضرت زهرا(علیها السلام) سازگار نیست.

 والسلام

منابع در ادامه مطلب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۰ ، ۱۵:۴۹
محمد برزوئی

*****

*****

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۰ ، ۱۱:۴۳
محمد برزوئی

آقای نامنی مسئول خبر گزاری صدا و سیما در یک اقدام شایسته سرکشی از مناطق مختلف شهرستان را در دستور کار خود قرار داده است. روداب اولین بخشی بود که روز دوشنبه بیست ودوم فروردین ماه مورد بازدید  قرار گرفت ایشان به همراه بخشدار و رئیس شورای اسلامی شهر روداب از کارخانه سیمان، زیست گاه پروند و بسیاری از روستاهای بخش بازدید نمود و از نزدیک در جریان پتانسیل ها و مشکلات روداب قرار گرفت.

وجود چهار برجی ها در اکثر روستاهای بخش با قدمت 400 الی 500 سال ( و در برخی مناطق بیشتر) مورد توجه خاص آقای نامنی قرار گرفت و قولهای مساعدی جهت تهیه فیلم مستند از آثار به جا مانده که اکثرا هم سالم می باشند دادند.

مقرر گردید در خصوص قلعه تاریخی بلزقند که هم اکنون خالی از سکنه می باشد یکی از جذاب ترین روستاهای بخش روداب فیلم مستند خاصی تهیه گردد.

در این سفر تعدادی از روستاهای عشایری بخش نیز مورد بازدید قرار گرفت.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۰ ، ۰۷:۱۷
محمد برزوئی

تصویری روشن و شفاف از اهداف و خواسته ها به عنوان بستر ساز حرکت و تلاش مجموعه مدیریتی می باشد. بخشداری عالی ترین دستگاه سیاسی بخش در سال همت مضاعف و کار مضاعف فعالیت های خود را بر اساس رسالت سازمانی خود و نیاز سنجی صورت گرفته در چهار محور پیگیری نمود.

-پیگیری جهت شروع فعالیت اجرایی کارخانه روکش صندلی روداب با استفاده از تمامی ظرفیت های اجرایی شهرستان

- پیگیری طرح های آبخیز داری جهت مدیریت اب در منتطقه که خوشبختانه با عملیاتی شدن احداث سد روداب در سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این خصوص خواهیم بود

- تاکید برتعریف سازوکار مناسب برای فعالیت های فرهنگی از طریق سازمانهای مردم نهاد وکانونهای فرهنگی مساجد

- پیگیری احداث کتابخانه روداب که تاکنون جلسات مختلفی برگزار شده امیداست درسال آینده شاهد شروع پروژه باشیم

- پیگیری تعیین تکلیف زمینهای 66هکتاری شهر روداب به عنوان یکی از دغدغه های مردم شهر روداب

- پیگیری احداث سالن ورزشی در شهر روداب که موافقت یک میلیارد ریال آن اخذ شده

-  احداث خانه عالم در شهر و روستاهای برآباد و شمس آباد

- پیگیری جهت حضور امام جمعه در شهر روداب که موافقت ضمنی آن اخذ شده

-  پیگیری گاز رسانی به روستاهای واجد شرایط

- پیگیری جذب اعتبارجهت آسفالت مسیرهای روستایی و تعریض مسیر سبزوار روداب

- توجه ویژه به مباحث آثار تاریخی و میراث فرهنگی بخش

- احداث مسجد درروستاهای دوچاهی و چاه شند و کمک به فضاهای مذهبی سطح بخش

- توانمند سازی دهیاران در آبادانی بیش از پیش روستاها

تلاش جهت ارتقاءشاخصهای فرهنگی اجتماعی و برنامه ریزی جهت کاهش آسیبهای اجتماعی بخش

......

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۰ ، ۱۷:۵۷
محمد برزوئی

اقدامات شورای اسلامی شهر روداب به شرح ذیل اعلام گردید:

 - پیگیری گاز رسانی به شهر روداب که چندی قبل با حضور مسئولین محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی آن انجام شد

- پیگیری سد روداب که مطالعات آن در حال انجام می باشد

-پیگیری استقرار کمیته امداد امام (ره) که شاخه فرعی آن مشغول به فعالیت می باشد .

- پیگیری شبانه روزی کردن مرکز بهداشتی درمانی و ساخت بیمارستان درمان بستراز مصوبات سفر استانی ریاست محترم جمهور که با واگذاری یک قطعه زمین توسط این شورا و شهرداری کار اجرایی آن آغاز گردید

- پیگیری راه کارخانه سیمان به سبزوار که مطالعات آن تمام وسال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

- پیگیری استقرار اورژانس 115 که از محل مصوبات سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری راه اندازی شد و شورا یک قطعه زمین برای ساخت آن واگذار نمود .

- پیگیری استقرار امام جمعه در شهر و متعهد شدن این شورا جهت تامین امکانات لازم که بزودی با عنایت مسئولین محقق خواهد شد 

- پیگیری مسئله اشتغال جوانان روداب که با تاسیس شرکت تو سعه و عمران رودا ب و گرفتن مجوز ساخت کارخانه روکش صندلی که این پروزه در مرحله جمع آوری آورده اولیه آن می باشد

- پیگیری گسترش فضای آموزشی شهر که با ساخت دبیرستان چهار کلاسه با کمک 50 میلیون ریالی شورا و شهرداری ، دانش آموزان در حال استفاده از آن می باشند . 

- واگذاری زمین به ادارات برق ، گاز ، کمیته امدا د ، مجتمع فرهنگی و کتابخانه ، پایگاهای بسیج ، شرکت زنان مهر آفرین – حسینیه ابوالفضلی (ع) و مهدیه روداب

- کمک به برگزاری مراسمات فرهنگی مذهبی و مسابقات ورزشی

-  تلاش در جهت عملی شدن پروژه مسکن مهرو شروع به ساخت حدود 40 ساختمان

برگزاری کلاسهای آموزشی و همکاری با فنی حرفه ای شهرستان برای برگزاری کلاسها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۰ ، ۰۴:۱۲
محمد برزوئی

روداب رویشی در کویر

بخش روداب با قریب 15000 نفر جمعیت و حدود 5000 کیلومتر مربع مساحت بیستمین سال شکل گیری خود را پشت سر می‏گذارد،در این مدت توسعه روداب در ابعاد مختلف روند رو به رشدی داشته و در حوزه زیر ساخت‏های اساسی از جمله شبکه آب ، برق، مخابرات و ... گام‏های بسیار مناسبی برداشته شده است ولی با این وجود در بسیاری از شاخص های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و... از میانگین شاخصهای شهرستان پایین تر می‏باشد. هنوز هم درست یا نادرست محرومیت اولین نکته‏ای  است که بعد از شنیدن واژه روداب در ذهن مخاطب خطور می‏کند. آنچه واضح است روداب محصول توسعه نامتوازن مناطق مختلف شهرستان در روند 30 سال گذشته می‏باشد. در آسیب شناسی روند توسعه روداب و کمتر توسعه یافتگی آن می‏توان به چهار عامل اساسی اشاره کرد.

عامل اول: گستردگی بیش از حد حوزه سیاسی و تقسیمات کشوری شهرستان(قبل از منفک شدن شهرستانهای جوین و جغتای و خوشاب) با 17000 کیلومتر مربع مساحت، 7 بخش و بیش از 300 روستا باعث شده بود مشکلات و پتانسیل ها کمتر فرصت دیده شدن داشته باشند.

عامل دوم: عدم اجماع بین مدیران کلان برای توسعه شهرستان در دو دهه اخیر

عامل سوم: نگاه ناعادلانه در توزیع امکانات و اعتبارات به دلیل جایگاه ویژه دو بخش خاص (قبل از انتزاع)

عامل چهارم: وسعت زیاد بخش (به عنوان بزرگترین بخش کشور که مساحت آن برابری می‏کند با مساحت استان البرز)و پراکندگی روستاها یکی از عواملی می‏باشد که خدمات رسانی مطلوب به روستاها را با مشکل مواجه می‏سازد.

 شتاب گرفتن توسعه روداب:

بخش روداب به یمن بهره‏مندی از معادن غنی از ثروتمند ترین و با پتانسیل‏ترین بخش‏های استان می‏باشد که با احداث کارخانه سیمان صنعتی‏ترین بخش شهرستان نیز قلمداد می‏شود.

در حال حاضر برخی رویدادها در سطح کشور و در سطح منطقه آینده‏ای بسیار امیدوار کننده‏ای برای توسعه جهشی بخش روداب فراهم کرده است. در سطح کشور گفتمان عدالت محور دولت خدمتگذار در توجه به مناطق محروم و توزیع عادلانه ثروت در تمامی مناطق کشور و در سطح شهرستان فضای تعامل و همدلی بین مدیران شهرستان به ویژه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی که هم افزایی مدیران شهرستان را دو چندان کرده است.  با این حال بهترین مزیت ایجاد شده و مهترین عامل در شتاب گرفتن توسعه روداب چابک شدن شهرستان با انتزاع 3 بخش از آن می‏باشد. در شرایط فعلی می‏توان ادعا کرد روداب در برنامه‏ریزی ها و سیاستگذاری‏های شهرستان از حاشیه به متن خواهد آمد. البته نباید فراموش کرد که موفقیت‏های چشمگیر اخیر در سایه فضای هم دلی و تعامل نمایندگان محترم  و دستگاه‏های اجرایی شهرستان تحقق پیدا کرده است.

 چه باید کرد :

اتفاقات اخیر شهرستان فضای بسیار مناسب برای پیشرفت متوازن مناطق مختلف فراهم نموده است باید مسؤولین منطقه و نخبگان و مردم منطقه با نگاه تیز بینانه فرصت طلایی ایجاد  شده را مغتنم شمرده و در توسعه بخش با تلاشی خردمندانه و نگاه به آینده تمامی همت خود را در ارتقاء شاخص‏های فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و... بخش روداب بکار بندند.

باید همه مردم مخصوصاً جوانان دستی در کار و پایی در راه داشته باشند و مسؤولیت و تعهد اجتماعی خود را برای پیشرفت منطقه ایفا نمایند. اینک کلید توسعه جهشی روداب زده شده , حجم پروژه‏هایی که در حال انجام است و یا در آینده شروع خواهد شد در طول تاریخ منطقه بی‏سابقه است. روداب می‏رود که جایگاه واقعی خود را پیدا کند ، باید زمان شناس خوبی باشیم و با نگاه به تحولات شهرستان تلاش درون بخشی را مضاعف کنیم.

 آری اکنون در کویر روداب به جای گز و تاق درخت امید در حال روییدن است.

 محمود شم آبادی بخشدار روداب

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۰ ، ۰۴:۰۷
محمد برزوئی

در اسفند ماه سال 1389 با هماهنگی بین دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای بخش روداب جهت تکریم از مقام شامخ شهید تصاویر شهدا در ورودی روستا نصب گردید.

ورودی روستاهای دروک – دامرود- چاه تلخ- تسبند- کلاوشک- خوشمردان- گراو- فضل آباد- بهارستان- سریش- شمس اباد- ملوند- برآباد- بنجخ- کلاته میرعلی- مزین به این تصاویر شده است.

شادی روح شهدا صلوات

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۹۰ ، ۱۴:۲۲
محمد برزوئی

با مدیریت و پیگیری بخشداری روداب بیلبرد شهدای بخش روداب در روزهای پایانی سال یک هزار و سیصد و هشتادو نه در مسیر ورودی بخش نصب گردید.

این اقدام بی نظیر با استقبال زیاد مردم و خانواده شهدا روبرو گردید. لازم به ذکر است ابعاد این بیلبرد 4*7 متر می باشد که تصویر 71 تن از شهداء والامقام بخش روداب در آن دیده می شود.

یاد و خاطره شهیدان گرامی باد شادی روحشان صلوات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۹۰ ، ۱۴:۲۰
محمد برزوئی