روداب

روداب

روداب

روداب

۱۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۱ ثبت شده است

به دنبال بارش های پراکنده باران بهاری که از دو روز قبل در سطح بخش روداب آغاز شده است مراتع سیراب شده و از خشک شدن انها جلوگیری کرد.

این بارش ها شادی دامداران و کشاورزان منطقه را در بر داشت.

در چند سال گذشته به دلیل عدم استمرار بارش در فصل بهار مراتع جوابگویی چرای دام منطقه را نداشته و دامداران مجبور می شدند جهت تهیه آذوقه هزینه های سنگینی را بپردازند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۱ ، ۰۳:۵۸
محمد برزوئی
۲۲ الی ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۱ دهه بزرگداشت امام علی النقی علیه السلام در فضای مجازی برگزار می گردد.

به همین مناسبت چهل سخن گهربار از امام علی النقی علیه السلام را در ادامه مطلب بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۱ ، ۰۵:۳۴
محمد برزوئی

 اخبار خود را به شماره    ۰۹۳۸۵۵۸۰۲۶۸  پیامک و یا به آدرس: rudabmail@gmail.com  ارسال نمائید.


بخوانید ورود به صفحه شهدای روداب  بخوانید آرشیو خبر  بخوانید آرشیو مطالب  بخوانید آرشیو عکس

 

اخبار:  برگزاری مراسم شام غریبان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در شهر روداب

 مطالب:فدک چه بود و چگونه به تملک حضرت زهرا(س) در آمد؟


  با تشکر از همشهریان عزیزی که جهت رشد و ارتقائ اطلاع رسانی بخش و شهر روداب مارا در این وبلاگ همراهی می نمایند لطفا نظرات خود را مطرح تا با پیگیری این وبلاگ موارد پاسخ گفته شود.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۱ ، ۰۷:۴۹
محمد برزوئی
در روز چهارشنبه ۲۳/۰۱/۹۱ مصادف با پنجمین روز از هفته سلامت به همت رابطین بهداشت شهر روداب راهپیمایی خیل کثیری از بانوان شهر روداب انجام پذیرفت.

مسیر راهپیمایی از میدان جهاد شهر روداب آغاز و به پارک بزرگ شهدای گمنام روداب ختم گردید.

در پایان مسیر به قید قرعه به شرکت کننده گان هدایایی اهدا گردید.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۱ ، ۰۶:۵۸
محمد برزوئی

در خبر مرکز مدیریت راه های استان آمده است:

انسداد دو ماهه محور سبزوار - روداب
مرکز مدیریت راه های استان خراسان رضوی اعلام کرد: با توجه به اجرای عملیات راهداری، بخشی از محور سبزوار - روداب، به مدت دو ماه دارای محدودیت ترافیکی می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و ترابری خراسان رضوی و بنا بر اطلاعیه مرکز مدیریت راه های استان؛ با توجه به اجرای عملیات بهسازی و آسفالت در محور سبزوار - روداب، از 400 متر پس از ابتدای این مسیر به طول 1200 متر و از 15 فروردین ماه سال جاری به مدت دو ماه، از ساعت 7 صبح الی 18 عصر مسدود خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است: رانندگان می توانند با به کارگیری تمهیدات لازم و رعایت کامل نکات ایمنی، همزمان با اجرای عملیات از  لاین موجود در محل تردد نمایند.

لینک خبر

عملیات بهسازی مسیر سبزوار - روداب حدودا از ۷ ماه گذشته شروع و بخشی از مسیر بهسازی شد که به علت طولانی شدن عملیات و فشار ترافیکی بالا قسمت بهسازی شده در حال نشست آسفالت و ازهم پاشیدگی می باشد.

طولانی شدن عملیات بهسازی ۱۲۰۰ متر از مسیر بیش از ۶ ماه همچنین عملیات مرمت پل و گذشت ۳ ماه نارضایتی مردمی را دوچندان نموده است جناب آقای سلطانی ریاست محترم راه و ترابری منتظر توضیحات جنابعالی هستیم.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۱ ، ۰۴:۲۲
محمد برزوئی

در خبری که از وب سایت اداره کل راه و ترابری خراسان رضوی منتشر شده بود این اداره کل اعلام کرده بودکه: 

انسداد دو ماهه محور قدیم سبزوار - کاشمر
مرکز مدیریت راه های استان خراسان رضوی اعلام کرد: با توجه به اجرای عملیات راهداری، بخشی از محور قدیم سبزوار - کاشمر، به مدت دو ماه دارای محدودیت ترافیکی می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و ترابری خراسان رضوی و بنا بر اطلاعیه مرکز مدیریت راه های استان؛ با توجه به اجرای عملیات تعمیر و مرمت اساسی پل فلزی در محور قدیم سبزوار - کاشمر،  از کیلومتر 5 این محور به طول 700 متر، از 15 فروردین ماه سال جاری به مدت دو ماه و از ساعت 7 صبح الی 18 عصر مسدود خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است: رانندگان می توانند با به کارگیری تمهیدات لازم و رعایت کامل نکات ایمنی، همزمان با اجرای عملیات از  کنارگذر پل لوله ای کالشور در مجاورت محل تردد نمایند.

لینک به صفحه خبر

این در حالی است که عملیات بهسازی و مرمت این پل که سابقه ۵۰ ساله دارد از بهمن ماه سال ۱۳۹۰ آغاز مسیر پل در تمام ساعات روز مسدود و عملیات مرمت همچنان ادامه دارد.

همچنین قابل ذکر است که در ۱۵ سال گذشته به علت تخریب برخی از قسمتهای ورودی پل تردد خودروهای سبک و سنگین از کنار گذر پل انجام می شود.

امید است که سیلابهای بهاری گریبانگیر این محور نشود.در صورت انسداد کامل بر اثر سیلاب تردد از مسیر دولت آباد انجام خواهد شد که بیش از ۲۰ کیلومتر به طول افزوده می شود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۱ ، ۰۳:۴۲
محمد برزوئی

روداب - شهدای گمنام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۱ ، ۰۳:۰۶
محمد برزوئی

مهر: رئیس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به ضوابطی که شرع برای ارتباط زن با مردان نامحرم در نظر گرفته گفت: رعایت این ضوابط مساوی است با تکریم شخصیت زن، در محیط کار علاوه بر رعایت ادب و احترام باید حریم ها و مرزها نیز به خوبی رعایت شوند.

آیت الله دکتر هادوی تهرانی رئیس مؤسسه رواق حکمت در رابطه با حدود شرعی و اخلاقی که زنان و مردان باید در محیط کار به آن پایبند باشند گفت: مسئله کار زنان در خارج از محیط خانه مسئله ای است که اسلام با آن مخالفتی ندارد و زنها به عنوان نیروهای مستقل که توانایی حضور در صحنه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را دارند از سوی فرهنگ و مفاهیم اسلامی پذیرفته شده اند.

رئیس مؤسسه رواق حکمت گفت: حضور زن در خارج از محیط خانه اقتضا می کند ضوابطی را که شرع برای ارتباط زن با مردان نامحرم در نظر گرفته رعایت شود و رعایت حجاب یکی از این ضوابط است. نحوه گفتگوی زن با مردان دیگر از جمله همکاران وی در محیط کاری باید به گونه ای باشد که منشأ تحریک غرایض افراد نباشد و محیط عاری از عوامل انگیزش شهوانی باشد.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: تنها ماندن مرد و زن نامحرم در یک محیط ممنوع است و نباید محیط بسته ای باشد که زن و مرد تنها در این محیط بسته حضور داشته باشند . محیط باید به گونه ای باشد که امکان ورود و خروج دیگران وجود داشته باشد و تاجایی که ممکن است باید از خلوت زن و مرد در چنین محیطی اجتناب کرد.

وی اظهار داشت: بدون شک اگر ضوابط شرعی رعایت شود هم شخصیت زن به عنوان انسان مورد تکریم قرار گرفته و هم امکان حضور سالم زن در فعالیتهای اجتماعی فراهم می شود. تجربه جمهوری انقلاب اسلامی ایران پس از انقلاب در این زمینه تجربه موفقی است که توانسته حضور فعال اجتماعی زنان را با رعایت ضوابط شرعی میسر کند.

دکتر هادوی تهرانی در رابطه با آثار سوء و تبعات منفی عدم توجه به این حدود شرعی گفت: اگر در مواردی تخلفی صورت بگیرد بطور طبیعی مشکلاتی در جامعه ایجاد می شود. اگر محیط از این حالت اسلامی و رعایت موازین شرعی خارج شود و احیانا نگاه دیگری نسبت به زن در جامعه و محیط کار ایجاد شود، به طور قطع کرامت انسانی زن پایمال می شود و این امر زمینه مفاسد مختلف اجتماعی و اخلاقی را ایجاد می کند. شکل گیری بحران های جدی در روابط خانوادگی یکی از آثار سوء چنین پدیده ای خواهد بود.

آیت الله هادوی تهرانی تصریح کرد: این مسئله اقتضا می کند که در محیط کار در عین حال که رعایت ادب، احترام و صمیمت لازم برای انجام کار وجود داشته باشد، حریمها و مرزها حفظ شود تا این حریمها و مرزها حافظ شخصیت زن از یک سو و سلامت فضای حاکم بر محیط کار از سوی دیگر باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: به طور قطع مسئولیتها زن و مرد در این زمینه متقابل است. اگر در این موارد روی مسئله زن تأکید می می شود به این معنا نیست که مردان در این رابطه وظیفه ای ندارند. مردان وظیفه دارند در برخورد با زنان از رفتارهای تحریک آمیز و رفتارهایی که منافی شأن زن به عنوان یک همکار است اجتناب کنند.

هادوی تهرانی اضافه کرد: نوع پوشش مردان به لحاظ شرعی محل بحث است و فقها برای پوشش مردان محدودیت اندکی قائل هستند؛ اما در محیط کار نباید پوشش به گونه ای باشد که زمینه مفاسد اخلاقی را فراهم کند. همانطور که زن باید در رفتار خود محیط و ادب کار را رعایت کند، مردان هم باید همین رعایت را داشته باشند و همانطور که در پوشش زنان به علت ویژگی های خود با محدودیتهای بیشتری رو به رو هستند؛ مردان هم باید به گونه ای رعایت کنند که پوشش آنها منافی شرایط کاری نباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۱ ، ۰۸:۰۷
محمد برزوئی

روداب - بدون شرح

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۱ ، ۰۳:۳۸
محمد برزوئی

سرعت مجاز در مسیر سبزوار به روداب طبق اعلام اداره راه در روز ۷۰ کیلو متر و در شب ۶۰ کیلومتر می باشد.

روداب

(تابلو اعلام سرعت در شب و روز مسیر سبزوار به روداب)

رانندگان آژانس های مسافربری شهر روداب بدون در نظر گرفتن امنیت جاده و جان سرنشینان با اتومبیل های نا امن خود تردد در این مسیر را با سرعت های بالا انجام می دهند.

روداب

( مسافر بر شخصی روداب سرعت ۱۲۰ کیلومتر )

از مسئولین تقاضا می شود با نصب جی پی اس بر روی این گونه خودرو ها که در خارج از شهرها تردد می کنند نظارت بیشتری را اعمال فرمایند. و با متخلفان شدیدا بر خورد نمایند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۱ ، ۰۴:۱۱
محمد برزوئی

دوربین کنترل ترافیک محور سبزوار به روداب که سال گذشته توسط اداره راه در مسیر نصب شده بود در

روز پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه نودو یک ربوده شد.

عدم رعایت سرعت مجاز و حوادث جاده ای تلخ سال گذشته (بیش از ده نفر  کشته) مسئولین را بر این داشت تا در این محور نظارت بیشتری را اعمال نمایند ولی متاسفانه دوربین نصب شده در مسیر ربوده شد.

امید است هر چه زود تر عوامل شناسایی و مجازات شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۱ ، ۰۳:۳۴
محمد برزوئی

روستای دامرود در 52 کیلومتری شهرستان سبزوار و در 10 کیلومتری شهر روداب و واقع در دهستان فروغن قرار دارد . این روستا باجمعیتی بالغ بر 320 نفر یکی از روستاهای مهم بخش روداب در زمینه کشاورزی و دامداری است . در سالهای اخیر این روستا رشد چشمگیری داشته است. موقعیت جغرافیایی این روستا از شمال به روستای دروک و از سمت جنوب به روستای ملوند و از سمت غرب به روستای خرابه لطف آباد و از سمت شرق به شمس آباد و روداب همجوار است . 

اقتصاد این روستا 
بیشتر اهالی روستای دامرود به کار کشاورزی و دامپروری  مشغول هستند که این خود یک منبع درآمد می باشد . محصولات کشاورزی این روستا مثل سایر روستاهای بخش  گندم،جو،زیره،پنبه و ... می باشد.
آثار باستانی و تاریخی
تپه ای تاریخی که به تپه دامرود  معروف است در 400متری کنار این روستا قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۱ ، ۰۲:۰۶
محمد برزوئی

نباید اول سال را با ناامیدی شروع کرد، ولی نگرانی را نمی شود پنهان کرد. رهبر دور اندیش انقلاب چند سالی است که شعار اصلی کشور را در شروع سال جدید در حوزه اقتصاد انتخاب می کنند همت و تلاش مضاعف،اصلاح الگوی مصرف و جهاد اقتصادی که به صورت کلان مطرح شد و البته جای تاسف دارد که مسئولین کشور آن طور که باید به آن بها ندادند. نه اینکه کاری نشده است، بلکه وقتی شعاری به عنوان جهت گیری یک ساله ی کشور، آن هم از سوی رهبری جامعه انتخاب می شود، مسلما بنا بر نیاز روز و جدی کشور و بر مبنای وجود یک تهدید و یا یک فرصت بالقوه انتخاب شده است، پس باید در همان سطح هم تمامی فعالیت های کلان دستگاه های اجرایی کشور به سمت آن حرکت کنند، نه اینکه با چاپ چند کتاب و برگزاری چند همایش که بیلان کاری را پر می کند و بودجه کشور را تلف! ، به زعم خود ادای دین کرده باشند.

سال ۱۳۹۱ از جهتی متفاوت با نام گذاری سال های گذشته است، به این معنا که نام گذاری های سالهای گذشته کلان بود و چندان قابل ارزیابی کمی در پایان سال نبود، رهبر انقلاب بعد از آنکه اهداف سال های گذشته را در فضای فرهنگ اقتصاد تعیین کردند، یعنی ترویج نگاه جهادگونه به فعالیت های اقتصادی، سال جدید را با تعیین اهداف جزیی تر، به شکلی وارد فاز اهداف عملیاتی شدند. سال حمایت از تولید ملی، نیروری کار و سرمایه گذار ، با تعیین سه وظیفه برای دولت(به معنای مجموع سه قوه)، دست اندرکاران تولید و مردم.

سه حلقه ای که نحوه تعامل آنها بر روی هم تاثیر مستقیم دارد و نتیجه نهایی اش وابسته است به این تعامل. یعنی هر چقدر هم که مردم را تشویق به خرید کالای داخلی کنیم، ولی کیفیت تولید کالای داخلی پایین باشد، عملا رغبتی از سمت مردم به کالای تولید داخلی نخواهد بود. اگر هم تولید کننده ی ما هم همتی کند برای تولید کالای با کیفیت ولی اگر دولت و سیستم بانکی کشور، خدمات پولی و مالی ندهد و یا قوانین اقتصادی فضای کسب و کار را سخت کند و یا مردم نسبت به کالای داخلی بی رغبت باشند باز هم نتیجه منفی خواهد بود. بر همین منوال فقط وجود یک دولت فعال نمی تواند نتیجه بخش باشد. باید تمامی ارتباطات این سه حلقه با هم اصلاح شده و در راستای افزایش تولید ملی بهبود پیدا کند.

تولید حتی اگر گران هم در بیاید ولی با خود اشتغال داخلی را به همراه دارد، اشتغال در بعد ایجابی یعنی افزایش رفاه فردی و اجتماعی و در بعد سلبی یعنی کاهش تمام آسیب های اخلاقی و امنیتی که از قِبَل آن به وجود می آید.
آنچه در ادامه می آید گوشه ای از وظایف این سه حلقه است که البته کامل نیست نیاز به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دارد ولی برای آنکه مسیر حرکتمان روشن شود مرورش خالی از لطف نیست:
دولت:
ثبات در تصمیم گیری ها و قوانین یکی از اصلی ترین مولفه های بهبود فضای کسب و کار است. اگر سرمایه گذار و تولید کننده نتوانند نتیجه ی سرمایه گذاری خود را پیش بینی کند هیچ گاه در این مسیر قدم نمی گذارد. بعد از ثبات قوانین و شرایط محیطی که باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری می شود ، قوانین ترغیبی و کاهش بروکراسی اداری و تامین سهل سرمایه برای تولید کننده از طریق سیستم بانکی از دیگر مولفه هایی است که می تواند تولید را ترغیب و تقویت کند. متاسفانه در شش ماه پایانی سال ۹۰ که قرار بود سال جهاد اقتصادی باشد، بیشتر از آنکه تولید کنندگان رغبتی برای تولید داشته باشند، به حسرت به دلال هایی می نگریستند که بدون هیچ مشقتی که تولید کننده ها با آن سر و کار دارند اعم از اداره مالیات و بیمه و حقوق نیروی کار و ... به درآمدهای نجومی رسیدند آن هم از طریق دلالی سکه ، طلا و دلار .

نکته ی دیگر در مورد نقش دولت آن است که بحث واردات باید به صورت جدی ساماندهی شود، این به معنای بسته شدن کامل مرزها نیست بلکه باید تعرفه ها و نرخ ارز به شکلی ساماندهی شود که تولید کننده ی داخلی بتواند در رقابتی منطقی با کالای بیگانه، کیفیت خود را افزایش دهد و البته نباید فراموش کرد که اگر بعد نظارتی دولت قوی باشد می توان از طریق وضع قوانین کیفیتی هم به این مهم دست پیدا کرد و به شکلی سخت گیرانه تر جلوی ورود کالای خارجی را گرفت.

مجموع قوانین تجاری و مالیاتی باید به شکلی باشد که مردم را به سمت کار تولیدی تشویق کند و کار های دلالی و واردات کالاهای مصرفی سخت ترین و پرهزینه ترین فعالیت ها شود.

نکته ی دیگر در راستای سیاست های اصل ۴۴ است، اینکه دولت به جای آنکه رقیب بخش خصوصی در تولید باشد باید یار و مددکار باشد. سود و زیان واقعی شرکت های تولیدی زمانی مشخص می شود که این عرصه کاملا در دست بخش خصوصی باشد، آنگاه که یک شرکت خصوصی رقبای خود را در شرایط برابر ارزیابی می کند امید به فعالیت و رقابت دارد نه آن زمان که رقیب خود را شرکتی دولتی ببیند !

تولید کننده و سرمایه گذار با افزایش تحریم های خارجی گرچه تهدیدات افزایش پیدا کرده است ولی به نوعی بهترین فرصت برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران داخلی است که با بررسی کالاهایی که تا به امروز به سمت تولید آن در داخل نرفته بودیم، روند خودکفایی را در عرصه صنعت به صورت جدی تر پیگیری کنیم.

گرچه تولید به شدت تحت تاثیر تصمیمات دولت است ولی مهمترین نکته در مورد تولید کنندگان این است که عشق به کشور و سربلندی آن می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد. چرا باید بعضی از صنعت گران و تولید کنندگان ما با طمع در سود بیشتر خود به جای تولید کالا تبدیل به وارد کننده شده اند؟ وجود تعهد در تولید کننده و سرمایه گذار ما باعث می شود که در سخت ترین شرایط نگاهش به عرصه اقتصاد ملی، نگاهی ارزشی و جهادگرانه باشد، نگاهی که در میان دانشمندان هسته ای کشور به درستی جواب داده است و شاهد پیشرفت های هسته ای در سال های گذشته بوده ایم.

مردم
آنچه بر عهده مردم است بیشتر فرهنگ سازی و نهادینه کردن آن است. امری که هم بر دوش دولت و سازمان و نهاد مختلف فرهنگی است و مهم تر از آن بر عهده سازمان های مردم نهاد، حوزه های علمیه و دانشگاه هاست.

اول آنکه باید تولید ثروت حلال به عنوان یک ارزش در جامعه نهادینه شود و درکنار آن تولید ثروت های کاذب از طریق دلالی به امری مذوم در میان آحاد جامعه مبدل شود. دوم آنکه باید مصرف کالای داخلی تبدیل به ارزش شود. یعنی فرزندمان ما باید به پوشیدن لباسی با پارچه وطنی و دوخت ایضا وطنی افتخار کنند. این امری است که تلاش جمعی مردم را می طلبد. دانش آموزی که امروز به لباس وطنی خود افتخار می کند فردا همه ی تلاشش را در دانشگاه انجام می دهد که سوار هواپیمایی شود که وطنی باشد و بر ماشینی سوار شود که چنین باشد.

این مورد امری است که نیاز به تصمیم دولت ندارد. باید انقلابی فرهنگی در میان مردم و توسط مردم و نخبگان دینی و فرهنگی به وجود آید برای ارزش بخشیدن به کالای ایرانی. مصرف کالای وطنی امری است که مدعیان ناسیونالیتی و وطن پرستی و ملی گرایی اگر خالص باشند هم قبول دارند چه رسد به ایرانیان مسلمانی که فرهنگ و دین اشان نیز چنین می خواهد.

شکی در اینکه ما می توانیم نیست فقط اراده ای می خواهد آهنین که کشوری بسازیم چون سرو سربلند و چون کوه مستحکم تا دشمنان بدانند این سرو سربلند در برابر تبرها، کمر خم نخواهد کرد.

منبع: http://www.alef.ir

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۱ ، ۱۰:۳۲
محمد برزوئی
وبلاگ روستای کلاته میر علی نوشت:

در این چند روز که من به آمار وبلاگ دقت می کردم متوجه شده که تقریبا اکثر بازدید کننده ها با کلید واژه " کما " از وبلاگ دیدن کرده اند و از آن جایی که این روزها در بیشتر خانه های کلاته ( شاید هم سبزوار ) حداقل یک بار از کمای به عنوان غذا استفاده شده است لازم دیدم همچون سال گذشته مطلبی راجع به کمای در این پست بیاورم .

استفاده از محصولات و گیاهان بیابانی و کوهستانی از دیرباز در بین مردم مرسوم بوده و همچنان نیز در بین وعده های غذایی و دارویی مردم سراسر دنیا خودنمایی می کند .

مردم کلاته میر علی هم از این قضیه مستثنی نبوده و از گیاهان خوراکی فراوانی در فصول مختلف سال و مخصوصا بهار در وعده های غذایی خود استفاده میکنند که از این بین می توان به محصولات و گیاهان دارویی از قبیل خاکشیر ، سلمه ، فرنگ (fereng) ، ترتیزوک ، پی تو(peytava)، گندمک ، شاخ گاو ، بلقس (balqas) و از همه جالب تر گیاه کمای که در واقع خوش مزه هم هست اشاره کرد . گیاه خوراکی کمای که از دل خاک و به صورت خود جوش بیرون می آید برگ های سبز رنگی دارد که دارای چند شاخه است و در پایان رشد به قول مردم منطقه روداب به صورت "قرنه کمای "که دارای کلاهک نرم است خود را به نمایش می گذارد . موقع رویش این گیاه در اسفند ماه است که اگر در این زمان چرخی در بیابان ها بزنید می بینید که مردم مشغول جمع آوری کمای هستند . این گیاه در زمان پختن با آب بوی بسیار شدیدی دارد که فضای محیط اطراف را کاملا در بر می گیرد و از هر کوچه پس کوچه ای این بو به مشام می رسد .


● دستور پخت کمای:
ابتدا پس از جدا کردن قسمت اصلی ساقه گیاه و شست و شوی کامل با آب، آن را در یک دیگ پر از آب به مدت یک ساعت می جوشانند تا کامل پخته شود . سپس آن را آبکش کرده و آب آن را گرفته و با اضافه کردن سیر ، نمک، ادویه،تخم مرغ و سیب زمینی این غذای خوشمزه را در روغن کاملا می پزند . بعضی از خانواده ها هم پس از آبکش کردن و گرفتن آب اضافی ، کمای را بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری می کنند تا در ایام دیگر سال به صورت نوبر از آن استفاده کنند . و اما این سوال که آیا این گیاه خوردنی از نظر علم پزشکی سالم است یا خیر را می توان این گونه پاسخ داد که بر اساس گفته های گذشتگان و بزرگان تاکنون موردی از مسمویت یا بیماری با خوردن این گیاه به دست نیامده و بنابر علم پزشکی کما یک گیاه خودرو است و با آب باران و نور خورشید سالم رشد می کند، پس باید سالم باشد .

حتی برای آن خواصی از قبیل نارسایی خون – ضعف اعصاب – ناراحتی معده – خواب اور – ضعف بینایی – ضد انگل – گرفتگی صداوآننژین نیز ذکر شده است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۱ ، ۱۰:۱۳
محمد برزوئی