روداب

روداب

روداب

روداب

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

 

در خانه مولا نیست، یک خاطر شاد امشب

آن قامت همچون سرو، از پاى فتاد امشب

امام علی (ع)

بر فرق سر عالم، خاک غم و ماتم ریخت

از ضربت‏شمشیر فرزند مراد امشب

در کوفه زخم آلود، هر جا که یتیمى بود

بارى ز غم و حسرت، بر دوش نهاد امشب

دلها همه محزون است، هر دیده پر از خون است

این محنت عظمى را بر کوفه که داد امشب؟

محراب على از خون، رنگین شده، واویلا

در سوگ على چشمى، بى اشک مباد امشب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۰ ، ۱۴:۰۸
محمد برزوئی

نویسندگان معاصر مصرى که وقایع اسلام را تحلیل کرده اند حق حضرت على (علیه السلام) را چنانکه شایسته مقام اوست و یا لااقل به نحوى که در تواریخ ضبط شده است ادا نکرده اند و فداکارى امیر مؤمنان را در ردیف دیگران قرار داده اند. از این رو لازم مى دانیم اجمالى از فداکاری هاى آن حضرت را از منابع خودشان در اینجا منعکس سازیم .

1- ابن اثیر در تاریخ خود(1) مى نویسد:

پیامبر (صلی الله علیه و آله) از هر طرف مورد هجوم دسته هایى از لشکر قریش قرار گرفت . هر دسته اى که به آن حضرت حمله مى آوردند حضرت على (علیه السلام) به فرمان پیامبر به آنها حمله مى برد و با کشتن بعضى از آنها موجبات تفرقشان را فراهم مى کرد و این جریان چند بار در احد تکرار شد. به پاس این فداکارى ، امین وحى نازل شد و ایثار حضرت على را نزد پیامبر ستود و گفت : این نهایت فداکارى است که او از خود نشان مى دهد. رسول خدا امین وحى را تصدیق کرد و گفت :"من از على و او از من است" سپس ندایى در میدان شنیده شد که مضمون آن چنین بود:

"لاسیف الا ذوالفقار، و لا فتى الا على".

شمشیرى چون ذوالفقار و جوانمردى همچون على نیست .

ابن ابى الحدید جریان را تا حدى مشروح تر نقل کرده ، مى گوید:

دسته اى که براى کشتن پیامبر (صلی الله علیه و آله) هجوم مى آوردند پنجاه نفر بودند و على (علیه السلام) در حالى که پیاده بود آنها را متفرق مى ساخت .

علاوه بر این مطلب که از نظر تاریخ مسلم است ، من در برخى از نسخه هاى کتاب محمد بن اسحاق ];92ریان آمدن جبرئیل را دیده ام . حتى روزى از استاد خود عبدالوهاب سکینه از صحت آن پرسیدم . وى گفت صحیح است . من به او گفتم چرا این خبر صحیح را مؤلفان صحاح ششگانه ننوشته اند؟ وى در پاسخ گفت : خیلى از روایات صحیح داریم که نویسندگان صحاح از درج آن غفلت ورزیده اند!(2)

گروهى که تعداد آنان از پنجاه نفر تجاوز مى کرد قصد جان پیامبر کردند و تنها حملات آتشین حضرت على بود که آنان را متفرق مى کرد. جبرئیل این فداکارى حضرت على (علیه السلام) را به پیامبر(صلی الله علیه و آله) تبریک گفت و پیامبر فرمود:

2- در سخنرانى مشروحى که امیر مؤمنان براى در محضر گروهى از اصحاب خود ایراد فرمود به فداکارى خود چنین اشاره مى فرماید:

هنگامى که ارتش قریش سیل آسا بر ما حمله کرد، انصار و مهاجرین راه خانهء خود گرفتند. من با وجود هفتاد زخم ازآن حضرت دفاع کردم .

سپس آن حضرت قبا را به کنار زد و دست روى مواضع زخم ، که نشانه هاى آنها باقى بود، کشید. حتى به نقل صدوق ، حضرت على (علیه السلام) در دفاع از وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله) به قدرى پافشارى و فداکارى کرد که شمشیر او شکست و پیامبر شمشیر خود را که ذوالفقار بود به وى مرحمت نمود تا به وسیله آن به جهاد خود در راه خدا ادامه دهد (3)

3- ابن ابى الحدید مى نویسد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۰ ، ۱۴:۰۴
محمد برزوئی
شنیده ها حکایت از این دارد ساعتی قبل در مسیر سبزوار به روداب حوالی روستای حسین آباد گنجی یک دستگاه بونکر سیمان با وانت بار پیکان برخورد کرده و در این حادثه خونین ۴ تن کشته و زخمی شدند.

اطلاعات تکمیلی بعدا اعلام می گردد.

تکمیلی:

حادثه دلخراش تصادف بونکر سیمان و وانت پیکان دیروز جان ۵ نفر را گرفت وبلاگ اخبار روداب این ضایعه دردناک را به خانواده های عزیزان از دست رفته تسلیت عرض نموده و غفران الهی را در این ماه مبارک رمضان از خداوند متعال مسئلت می نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۰ ، ۰۸:۳۲
محمد برزوئی

لقب کریم اهل بیت از کجا آمد؟

امام حسن ـ علیه السلام ـ دارای قلبی پاک و رئوف نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه داشتند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند نیز هیچ‌گاه هر ضعیف، ناتوان و درمانده، ناامید از درب خانه آن حضرت برنمی‌گشت، حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.1

امام حسن ـ علیه السّلام ـ تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید، مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌نظیری ثبت کرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم کردند و نصف آن را برای خود و نصف دیگر را در راه خدا به فقرا بخشیدند.2

از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن ـ علیه السّلام ـ بر جمعی از گدایان گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت بر ایشان طعام‌هایی نیکو حاضر ساختند و به لباس‌های فاخر همه آن‌ها را مزیّن ساختند.3

تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن ـ علیه السّلام ـ داستان‌های فراوان به یاد دارد مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.4

نسبت به کرامت‌های امام حسن ـ علیه السّلام ـ داستان‌های زیادی در تاریخ آورده شده است که جای ذکر همه آن‌ها نیست. امّا وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند: من هم به درگاه خدا سائلی هستم و می‌خواهم که خدا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم،5 لذا به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکویی که از امام حسن ـ علیه السّلام ـ در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت و آنچه را که داشت به آن‌ها می‌بخشید باعث شده که به ایشان کریم اهل بیت گفته شود.

پس با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. البته باید توجه داشت که همه ائمه نور واحد هستند و همه دارای تمام فضایل و کرامات هستند. هر چند که شرایط زمان و مکان در بروز و برجسته‌تر شدن برخی از اوصاف آن‌ها دخیل بوده است.

منبع: تبیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۰ ، ۰۹:۲۴
محمد برزوئی

بعد از گذشت ...چندین ماه . . .  . . . .بالاخره اینترنت پر سرعت در شهر روداب راه اندازی شد.

با تلاش و پیگیری مسئولین و عموم مردم روداب سرویس اینترنت پر سرعت ای دی اس ال در شهر روداب راه اندازی گردید. وبلاگ اخبار روداب مراتب تقدیر و تشکر خود را از تمامی زحمتکشان رسمی و غیر رسمی ؛ دولتی و نیمه دولتی و غیر دولتی علی الخصوص شرکت محترم مخابرات اعلام می نماید.

امید است این امکان ابزاری برای رشد هر چه بیشتر شهر روداب قرار گیرد.

علاقه مندان جهت استفاده از سرویسهای متنوع ارائه شده شرکت مخابرات می توانند به دفتر مخابرات شهر روداب مراجعه و اقدام نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۰ ، ۰۹:۰۱
محمد برزوئی

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرآنُ هُدىً للنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِّنَ الهُدَى و الْفُرقانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَرِیضا أو عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّه ُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا العِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللّه َ عَلَى ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» .

الحدیث : 

1- رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : إنّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأنّهُ یَرمَضُ الذُّنوبَ . (٢)

2- عنه صلى الله علیه و آله : إنّ أبوابَ السماءِ تُفتَحُ فی أوَّلِ لیلةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ، و لا تُغلَقُ إلى آخِرِ لیلةٍ مِنهُ . (٣)

3- عنه صلى الله علیه و آله : لَو یَعلَمُ العَبدُ ما فی رَمَضانَ لَوَدَّ أن یکونَ رَمَضانُ السَّنَةَ . (٤)

4- بحار الأنوار : ـ رسول اللّه صلى الله علیه و آله لَمّا حَضَرَ شَهرُ رَمَضانَ ـ : سُبحانَ اللّه ِ ! ما ذا تَستَقبِلُونَ ؟ ! و ما ذا یَستَقبِلُکُم ؟ ! قالَها ثلاثَ مَرّاتٍ . (٥)

«ماه رمضان ، که در آن براى راهنمایى مردم و بیان راه روشن هدایت و جدا ساختن حق از باطل ، قرآن نازل شده است . پس هر که این ماه را دریابد ، باید که در آن روزه بدارد و هر کس که بیمار یا در سفر باشد به همان تعداد از روزهاى دیگر [روزه بگیرد] . خدا براى شما راحتى و آسانى مى خواهد و خواهان سختى براى شما نیست . و باید که آن شمار را کامل کنید . و خدا را بدان سبب که راهنماییتان کرده است به بزرگى یاد کنید و باشد که سپاسگزار باشید» .

حدیث :

1- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : رمضان را رمضان نامیده اند چون گناهان را مى سوزاند.

2- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : درهاى آسمان در نخستین شب ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرین شب آن بسته نمى شود .

3- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى کند که سراسر سال، رمضان باشد .

4- بحار الأنوار : وقتى ماه رمضان فرا رسید پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : سبحان اللّه ! به پیشباز عجب ماهى مى روید! و عجب ماهى به شما روى مى آورد! ـ این را سه بار تکرار کرد . 

١-البقرة : ١٨٥ .

٢-کنز العمّال : ٢٣٦٨٨ .

٣-بحار الأنوار:٩٦/٣٤٤/٨.

٤-بحار الأنوار : ٩٦/٣٤٦/١٢ .

٥-بحار الأنوار : ٩٦/٣٤٧/١٣ .

٦-رمضان در لغت به معناى سوزاندن است .

میزان الحکمة ج4 ص516

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۰ ، ۱۲:۲۴
محمد برزوئی