روداب

روداب

روداب

روداب

حافظان قرآن رودابسخن گفتن از ایثار و فداکاری ویژه افراد و قشر خاصی از جامعه نیست؛ چرا که هنوز افراد زیادی در جامعه هستند که بدون چشم‌داشت مادی و ریا در حال فعالیت‌اند و کمتر به چشم می‌آیند، اما نتیجه کار خیر و مخلصانه آنان بسیار زیاد و تا سال‌ها ماندگار است که از آن جمله فعالیت مربیان قرآن در روستاهای روداب سبزوار است[...]

سخن گفتن از ایثار و فداکاری ویژه افراد و قشر خاصی از جامعه نیست. در هر بخشی از جامعه اسلامی جستجو کنیم افرادی را پیدا می‌کنیم که برای خدا و «قربة‌ الی الله» کار می‌کنند و زندگی‌شان را وقف خدمت به جامعه کرده‌اند که گاهی این خدمت در بخش پزشکی است، گاهی در آتش‌نشانی و گاهی هم در کسوت معلمی و آموزش قرآن در روستاهای محروم و دور از شهر، بدون امکانات.
شخصی که در جهت قرب به خدا عمل می‌کند، افسرده نمی‌شود، نمی‌ترسد، شک نمی‌کند، مأیوس، متزلزل و خسته نمی‌شود به‌گونه‌ای که امام خمینی(ره) در این زمینه فرمودند: «اگر کار برای خدا باشد شکست ندارد». و چقدر حافظ زیبا بیان کرده است: «غلام همت آن نازنینم/ که کار خیر، بی‌روی و ریا کرد».
به‌سراغ منطقه‌ای می‌روم محروم با نام روداب از توابع شهرستان سبزوار و با جمعیتی حدود ۱۴ هزار نفر که منطقه‌ای بادخیز و کویری است و تپه‌های ماسه‌ای روان فراوانی دارد.
اگرچه این منطقه محروم است و امکانات چندانی ندارد، اما اولین شهید مدافع حرم دیار سربداران را تقدیم اسلام کرده و با وحدت و همدلی مسئولان و ایثار و فداکاری افرادی که از جان مایه گذاشته‌اند توانسته است حافظان قرآنی در کشور تربیت کند که شهرستان‌‌های دارای امکانات و با جمعیت چند برابری آن نتوانسته‌اند چنین موفقیتی را کسب کنند.


تربیت حافظان قرآنی به شیوه خوشه ای در روداب سبزوار

زهره قلعه‌نوعی یکی از مربیان قرآنی شهر روداب که از سال ۱۳۹۲ با دست خالی کار آموزش قرآن را در روداب آغاز کرده است اظهار کرد: کار آموزش حفظ قرآن را در این منطقه محروم، در ابتدا با ۸۰ نفر در پنج کلاس آموزشی شروع کردیم. در ابتدا سه مربی قرآن بودیم که در روداب و روستاهای برآباد، شمس آباد و ملوند کار تدریس قرآن را آغاز کردیم.
تشویق امام جمعه شهر و تربیت ۳۰۰ حافظ قرآن
وی با تاکید بر اینکه با آمدن حجت‌الاسلام اسماعیل کیانی‌مقدم، اولین امام جمعه شهر در اواخر سال ۱۳۹۲ و حمایت‌های بی‌دریغ و تشویق‌های مکرر وی از قرآن‌آموزان باعث شد تا به صورت خوشه‌ای افراد حافظ قرآن در گسترش علوم قرآنی فعالیت کنند، اظهار کرد: افرادی که خودشان حافظ بخشی از قرآن می‌شدند، مربی افرادی می‌شدند که تازه قدم در این راه می‌گذاشتند.
تربیت حافظان قرآنی به شیوه خوشه ای در روداب سبزوار
قلعه‌نوعی با بیان اینکه در حال حاضر شاگردانی که مشغول حفظ قرآن هستند از ۸ تا ۴۰ سال سن دارند، اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ قرآن آموز در حال حفظ قرآن کریم هستند.
این مربی قرآن با بیان اینکه همچنین ۲۰۰ دانش‌آموز حافظ قرآن ۳ جزء داریم که جزء ۳۰، ۱ و ۲ قرآن را حفظ هستند، اضافه کرد: این کلاس‌های حفظ قرآن سه روز در هفته به صورت رایگان تشکیل می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچکدام از مربیان قرآنی به غیر خودم که مربی قرآنی اوقاف هستم از هیچ کجا دستمزد دریافت نمی‌کردند و به تازگی برخی از آنها تشکیل پرونده داده‌اند تا با اوقاف همکاری کنند، گفت: تمام مدتی که مربیان و قرآن‌آموزان در حال فعالیت بودند تنها با نیت رضای خداوند و در درجه دوم تشویق‌های مسئولان شهرستان به‌ویژه امام جمعه محبوب شهر و برخی مسئولان بوده که به کار خود ادامه دادند.
این حافظ ۲۰ جزء از قرآن کریم با اشاره به اینکه پیشرفت خوبی در آموزش حفظ قرآن تاکنون داشته‌ایم، بیان کرد: در حال حاضر با همکاری مربیان قرآن و استقبال مردمی، ۱۳ مربی قرآن در حال آموزش هستند که ۷ نفر مربی قرآن در روداب، ۲ نفر در روستای ملوند با ۸۵ شاگرد قرآنی، ۲ نفر در شمس‌آباد با ۳۲ شاگرد و دو مربی قرآن در روستای برآباد با ۴۷ شاگرد قرآنی فعالیت دارند.
بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و پرداخت جوائز نقدی به حافظان قرآن
این حافظ قرآن با بیان اینکه در حال حاضر در مدرسه‌ای در روداب که توسط مسئولان در اختیار قرآن‌آموزان قرار گرفته است، مشغول تدریس هستیم، گفت: برای آموزش حفظ قرآن به علاقه‌مندان در روستاها از ظرفیت مکان‌های دینی همچون مساجد و حسینیه‌ها بهره گرفته‌ایم.
وی یکی از دلایل ماندگاری و ادامه راه حافظان قرآن را تشویق مسئولان شهرستان و اردوهای دینی و تفریحی دانست که برای مربیان و شاگردان قرآنی برگزار شده است و افزود: در ابتدای شروع کار مسئولان شهر و به‌ویژه امام جمعه شهر به حافظان قرآنی که یک جزء کامل را حفظ می‌کردند، ۵۰ هزار تومان جایزه نقدی می‌دادند و به مرور با زیاد شدن حافظان قرآن برگزاری اردوهای تفریحی و جشن قرآنی برای همگان به برنامه‌ها اضافه شد، همچنین در حال حاضر برای سال جاری نیز قرار است با همکاری یکی از بانک‌ها، وام سفر زیارتی به کربلا معلا به تمام حافظان، اهداء شود.
تربیت حافظان قرآنی به شیوه خوشه ای در روداب سبزوار
وی با اشاره به اینکه در آزمون اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سبزوار در دی‌ماه سال جاری، ۷۰ حافظ قرآن تجلیل و جایزه دریافت کردند، افزود: از سال ۹۲ که به عنوان مربی اداره اوقاف در حال خدمت هستم، هیچ مقرری ثابت ماهیانه برایمان تعریف نشده است، البته گاهی اوقات پرداخت‌هایی به صورت متفرقه دارند که نمی‌شود، روی آن حساب کرد.
پرداخت حق‌الزحمه مربیان بعد از ۹ ماه
قلعه‌نوعی در پایان عنوان کرد: همچنین از ابتدای امسال تا ابتدای بهمن‌ماه نیز اداره اوقاف هیچ‌گونه پرداختی به مربیان قرآنی نداشت که در بهمن‌ماه طلب ۹ ماهه را به صورت تجمیع به مربیان پرداخت کردند.
زیادی مال و داشتن امکانات فراوان همیشه مایه خیر و برکت نیست. کما اینکه در شهرهای بزرگ امکانات فراوانی وجود دارد، ولی موفقیتی که در این چند روستا و شهر محروم روداب بدون امکانات شهرهای بزرگ در زمینه قرآن حاصل شده است در آن شهرها با بهترین امکانات نمی‌بینیم، زیرا برخی متأسفانه به اسم قرآن به دنبال جذب سرمایه و کسب درآمد هستند و نیت خالصانه نیست.
داشتن اخلاص و انجام کار برای خدا، شرط مهمی است که اگر تحقق پیدا کند خداوند سبحان به آن برکت می‌دهد. اگر خدا بخواهد، برکت بدهد با یک تار عنکبوت جان پیامبر(ص) را حفظ می‌کند.
نکته مهم دیگر وحدت، کمک و تشویق مسئولان در ادامه راه برای حافظان و قرآن‌آموزان به عنوان یک عامل بسیار مهم است. هر چند این امر به معنی کمک مادی نیست، اما تشویق و حضور مسئولان در کنار آنان باعث افزایش روحیه، دلگرمی و تشویق جهت ادامه راه می‌شود.
تربیت حافظان قرآنی به شیوه خوشه ای در روداب سبزوار
مجاهدتِ خالصانه و مخلصانه، نتیجه‌اش درخشش و تلألو
و چقدر زیبا رهبر معظم انقلاب بیان کردند: «اسلام، یک درس را به مسلمین تعلیم کرد و آن درس هر روز که در بین مسلمین باشد، نتیجه‌اش درخشش و تلألو و علوّ معنوی و مادّی است. آن درس، درسِ مجاهدتِ خالصانه و مخلصانه است. هرجا که مجاهدت خالصانه و مخلصانه باشد، نتیجه‌اش درخشش و تلألو خواهد بود ... هرقدر دقّت عقلانی انسان بیشتر شد، مجاهدتش بیشتر خواهد شد. برای این‌که می‌داند «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»؛ آنچه که برای خدا دادیم می‌ماند».
ایشان افزودند: «وقتی کار برای خدا باشد، هر قدر عقلِ انسان بیشتر و تیزتر باشد، فداکاری او بیشتر خواهد شد؛ چون می‌داند که این همه عمر گذراندن، در دنیا تلاش کردن، عرق ریختن، فکر کردن، دویدن، پول به‌ دست آوردن و کیف و عیش کردن، از بین می‌رود. هر چه کام بیشتر باشد، ناکامی بیشتر می‌شود. و قطعا کسانی که در راه خدا و برای خدا کار می‌کنند کارشان ماندگار و مایه خیر و برکت است و مزدشان را خداوند سبحان پرداخت می‌کند چرا که با مادیات نمی‌توان سنجید همانگونه که در آیه ۹۶ سوره نحل درباره پاداش صبر و استقامت و کار خالصانه خداوند سبحان در قرآن فرمودند: «ما عِندَکُم یَنفَدُ ۖ وَما عِندَ اللَّهِ باقٍ ۗ وَلَنَجزِیَنَّ الَّذینَ صَبَروا أَجرَهُم بِأَحسَنِ ما کانوا یَعمَلونَ؛ آنچه نزد شماست فانی می‌شود؛ امّا آنچه نزد خداست باقی است؛ و به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد».

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی