روداب

روداب

روداب

روداب

سالک در روداباولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سال 95 با موضوع سالک و راه های پیشگیری از این بیماری در محل سالن اجتماعات بخشداری روداب با حضورشم آبادی بخشدار روداب، دکتر مسعودی فر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سبزوار و سایر اعضاء برگزار شد[...]

بخشدار روداب ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: با توجه به اینکه بیماری سالک در سال گذشته چند مورد در روستاهای اطراف دیده شد امسال زنگ خطر برای شهر روداب به صدا در آمده است.

محمود شم آبادی روستای"کلاته" و "پروند" را کانونهای بیماری سالک در منطقه دانست و افزود:در سال گذشته ما برای کنترل این بیماری بطور جدی ورود پیدا کرده و اقداماتی نظیر جونده کشی،اتلاف سگ های ولگرد،سم پاشی و تخریب اماکن،انجام گرفته و در حدود 100 میلیون ریال از محل دهیاری ها هزینه  و تا حدود زیادی این بیماری کنترل شد.

کارگروه سلامت و امنیت غذایی بخش روداب

وی در خصوص اقدامات سال جاری خاطر نشان کرد:بحث روش های مقابله با سالک را جدی تر از سال قبل در محدوده روستاهای هدف در دستور کار قرار دادیم و محوری ترین برنامه امسال ما جلب مشارکت خود مردم در بحث پیشگیری و مبارزه با بیماری سالک است.


در ادامه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت سبزوار گفت: سالک بیماری بومی منطقه ما است که با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی شیوع بیماری سالک در کل منطقه سبزوار یعنی شهرستان های سبزوار،جوین،جغتای،خوشاب و روداب در سال گذشته 29درصد کاهش یافته است.

کارگروه سلامت و امنیت غذایی بخش روداب

خانم مسعودی فر درباره احتمال سرایت این بیماری به شهر روداب اظهار کرد:باتوجه به اینکه کانون اصلی بیماری سالک در منطقه روداب روستاهای کلاته ،پروند وملوند در فاصله نزدیکی با شهر قرار دارندهمیشه این نگرانی هست درمناطقی که این بیماری به صورت اندمیک وبومی منطقه است با توجه به اقدامات مبارزه و کنترلی در آن مخزن بیماری به نواحی هم جوار  مهاجرت کند در شرایط آب و هوای و خشکسالی های اخیر این احتمال را می دهیم که مخازن بیماری به مناطق همجوار و جاهایی که موارد بیماری درسال های قبل گزارش نشده مهاجرت کنند.

کارگروه سلامت و امنیت غذایی بخش روداب

وی در ادامه در خصوص نقش مردم روداب در کنترل این بیماری تصریح کرد: تمام سعی براین است که با آگاه سازی مردم و اقدامات کنترلی به موقع این بیماری را تا حد زیادی متوقف کنیم البته تمام این اهداف میسر نخواهد شد مگراینکه خود مردم این را یک اولویت اصلی خودشان مطرح کنند . بیماری های مشترک انسان و دام یک نمونه اش سالک است وطیف خیلی وسیعی دارد مانند تب مالت، هاری ،تب کرمه کنگو که این ها مشکل اصلی ما در منطقه است که البته هاری را بدلیل واکسینه به موقع چندین سال هست نداریم که باز این بیماری در دام مشاهده شده که اگر به موقع مراجعه نکنند واقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد نگران این بیماری هم هستیم.

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۵
هادی قلعه نوی

روداب

سالک در روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی