روداب

روداب

روداب

روداب

سفالگری در برآبادجشن آشتی کنان مردم روستای برآباد با خاک و گل برپا شد[...]

برآباد یکی از روستاهای بخش روداب سبزوار است این روستا با حدود هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری شهرستان قرار دارد صنعت سفالگری از جمله پتانسیل های مهم این منطقه است که همین امر سبب شده تا این روستا از گذشته تاکنون قطب سفال سبزوار در سطح کشور عنوان شود.

سفالگری شغل اصلی مردم این روستا است و به لحاظ اشتغالزایی که برای اهالی دارد طی سالیان گذشته مورد استقبال روستاییان قرار گرفته است.

 روستای برآباد دارای دو رشته قنات است با بروز خشکسالی های اخیر آب قنات های این روستا خشک می شود که این امر باعث افول حرفه سفالگری در روستا می گردد.

در گذشته تعداد 63 کارگاه سفال در برآباد فعال بوده است متاسفانه با مدرنیته شدن زندگی بشری ، سفال نیز از مجموعه زندگی خانواده ها رخت بربست و اهالی روستای برآباد هنگامی که پی بردند سفال منسوخ شده دست از کار کشیدند و امروز شاهد هستیم که مخروبه ای بیش از این کارگاه ها باقی نمانده است.

به مناسبت هفته روستا، براباد میزبان نخستین جشنواره سفالگری است در این مراسم روستاییان توانمندی منطقه را در معرض دید علاقه مندان حاضر در این مراسم قرار دادند

حرفه سفالگری که سالهاست در منطقه تعطیل شده امروز اهالی جشن آشتی کنان خود را با خاک و گل منطقه برپا کردند تا با کمک مسئولان شهرستان در جهت احیاء کارگاه های سفال در منطقه اقدماتی انجام شود.

در این مراسم  معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برخی از مسئولان شهرستان حضور داشتند.

"محمد برآبادی"پیشکسوت حرفه سفالگری در روستای برآباد گفت: این روستا یکی از منابع باارزش سفالگری در سطح کشور است فرم کوزه برآباد منحصر به فرد است از 30 سال قبل که به عنوان محقق برای کسب پیشینه سفال به روستاها و شهرستان های مختلف در سطح کشور سفر کرده ام به این نتیجه رسیده ام که باید قدر این پتانسیل مهم در روستای برآباد را بدانیم.

وی افزود: در گذشته بیش از 63 کارگاه سفالگری در روستا وجود داشت که از این رقم تنها 5 کارگاه مخروبه باقی مانده و مابقی به کلی از بین رفته است جای تاثر است که نتوانیم از حضور اساتید این حرفه برای انتقال اطلاعات سفالگری به نسل جوان بی بهره بمانیم.

برآبادی در مورد ویژگی های سفال براباد اظهار کرد: ساختار کوزه این روستا جدا از دیگر مناطق سطح کشور است کوزه برآباد به لحاظ کف استکانی مانند خود املاح و رسوبات معلق در آب را در کف خود نگه می دارد که این از نظر علمی بسیار حائز اهمیت است.

این محقق سبزواری گفت: برای احیاء سفال برآباد قبل از اینکه کارگاه ها به ویرانه تبدیل شود در صدد احیاء آن برآییم  میراث فرهنگی با همکاری خود می تواند کمک بزرگی در احیاء و مرمت کارگاه ها به شکل سنتی البته با امکانات به روز داشته باشد

وی افزود: برآباد دارای بهترین نوع خاک رس است با احیاء حرفه سفالگری و تولید محصولات مختلف زمینه توسعه روستا و اشتغالزایی اهالی فراهم خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی