روداب

روداب

روداب

روداب

رئیس اداره شیلات سبزوارکود ماهی سبب افزایش ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی می‌شود 

خبرگزاری تسنیم: اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به اینکه کود ماهی سبب افزایش ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی می‌شود گفت: به دلیل گرم بودن آب‌های زیرزمینی در بخش روداب این شهرستان بیشتر ماهیانی از نوع گرمابی هستند.

پایگاه اطلاع رسانی بخش و شهر روداب

پایگاه اطلاع رسانی بخش و شهر روداب : محمد نبوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در سبزوار اظهار کرد: به گفته برخی محققین خارجی دوره 30 ساله خشکسالی آغاز شده است و ما در حال حاضر در اولین سال این خشکسالی قرار داریم. طبق اعلام این افراد در پایان این دوره خشکسالی فلات مرکزی ایران خالی از سکنه خواهد شد و همه مردم به اجبار به رشته کوه البرز و زاگرس مهاجرت می‌کنند.

نبوی با توجه به خشکسالی شدید شهرستان سبزوار در توصیه‌ای به کشاورزان این شهرستان تصریح کرد: با توجه به افت آب‌های زیرزمینی که در حال شدت است و همچنین اجرایی شدن مرحله اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها، با افزایش قیمت انرژی‌ها روبه رو شدیم و به همین دلیل هزینه برق برای کشیدن آب از لایه‌های زیرین زمین و رساندن آب به سطح زمین زیاد شده است.

وی در همین راستا اظهار کرد: بنابراین کشاورزان باید از آب استفاده بهینه داشته باشند که بهترین روش پرورش ماهی است؛ به این ترتیب که آب کشیده شده از زیر زمین را ابتدا برای پرورش ماهی و سپس برای آبیاری زمین‌های خود استفاده نمایند، در غیر این صورت فنا و ورشکستگی کشاورزان در این خشکسالی حتمی است.

وی افزایش 30 درصدی تولیدات کشاورزی به دلیل وجود کود ماهی در آب و سود آوری 70 درصدی حاصل از پرورش ماهی را از جمله فواید این کار دانست و تصریح کرد: هدف از پرورش ماهی گنجاندن این ماده غذایی در سفره هفتگی مردم و سودآوری بالای آن است.

نبوی با اشاره به دسترسی کم مردم به ماهی تازه و عدم آشنایی خانواده‌ها با روش‌های طبخ ماهی، این موضوع را مهم‌ترین عامل در مصرف کم سرانه ماهی در استان خراسان رضوی عنوان کرد و افزود: مشکل دسترسی به ماهی تازه با پرورش ماهی تا حدودی حل شده است و برای آموزش و آشنایی مردم با شیوه‌های طبخ ماهی کلاس‌هایی برگزار نمودیم که تعداد یکهزار و 100 نفر روز در سال در این کلاس‌ها شرکت کردند.

 

نبوی پرورش ماهی در سبزوار را دو نوع سردابی به میزان 80 درصد و گرمابی به مقدار 20 درصد بیان و خاطرنشان کرد: ماهی‌های آمور، فیتوفاگ وکپور (معمولی وسرگنده) که همه گرمابی می‌باشند هرسه باهم پرورش می‌یابند.

نبوی مجموع استخرهای پروش ماهی در شهرستان سبزوار را 74 استخر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 51 استخر برای پرورش ماهی سردابی و 23 استخر برای ماهیان گرمابی است.

رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به پرورش ماهی خاویار برای دومین بار در شهرستان سبزوار، افزود: این ماهی در 30 قطعه و هرقطعه به ارزش 500 میلیون ریال در حال حاضر در سبزوار پرورش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون درحال انجام کارهای تحقیقاتی بر روی گونه‌ای در ماهی به نام تیلا پیا می‌باشیم، گفت: این ماهی رشد بسیار سریعی دارد و در کمتر از 2 تا 3 ماه به وزن یک کیلوگرم می‌رسد و از دو نظر اقتصاد و مزه در سطح بالایی قرار دارد.

رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص کیفیت ماهیان دریایی و پرورشی خاطر نشان کرد: ماهیان دریایی نسبت به سایر ماهی‌ها از تنوع غذایی بالاتری برخردار هستند و به این جهت طعم آن‌ها نیز بهتر است ولی درعین حال مصرف گوشت ماهی دریا به مردم توصیه نمی‌شود چراکه متاسفانه در حال حاضر کارخانجات صنایع در بستر دریا‌ها واقع شده‌اند و فاضلاب‌های خود را که شامل جیوه و آرسنیک است وارد آب دریا می‌کنند و این مواد در جلبک‌ها نفوذ می‌کنند بنابراین، این جلبک‌ها که غذای ماهی‌ها می‌شوند مواد سمی آن در بدن اینجانوران تجزیه نمی‌شود و در صورت مصرف گوشت اینماهی‌ها سموم آن وارد بدن و کبد انسان می‌شود که بسیار خطرناک هستند.

وی با اشاره به وجود چاه‌های عمیق در بخش مرکزی شهرستان سبزوار، دسترسی آسان به جاده و به بازار عمده را از جمله مهم‌ترین عوامل در کثرت استخرهای پرورش ماهی (حدود 80 درصد) در این بخش دانست.

نبوی تصریح کرد: به دلیل گرم بودن آب‌های زیرزمینی نیز در بخش روداب این شهرستان بیشتر ماهیانی که در این بخش پرورش داده می‌شوند از نوع گرمابی هستند.

وی در عین حال در خصوص عمده مشکلات اداره شیلات سبزوار گفت: امور آب سبزوار همه ساله در دی و بهمن ماه به دلیل فصل زمستان و عدم کشت و کار بر داشت آب از چاه‌ها را ممنوع نموده، این در حالیست که طی این 2 ماه دقیقا زمان پرورش ماهی‌های سردابی می‌باشد و عملا کشاورزان پرورش دهنده ماهی مجبور به روشن کردن چاه‌های آب خود می‌شوند که این امر جریمه پنج برابری میزان آب مصرفی آن‌ها در این مدت (دی و بهمن) را به همراه دارد.

وی از مسئولان امور آب سبزوار خواست مجوز برداشت آب توسط کسانی که دارای پروانه و مجوز پرورش ماهی هتسند (حدود 74 نفر) را صادر نمایند تا با این کار 90 درصد مشکلات اداره شیلات حل شود.

نبوی با اشره به گستردگی و رشد قابل توجه شیلات در سبزوار و نیز کسب مقام نخست پرورش ماهی در ادوار گذشته در سطح استان، از مسئولان استانی خواستار پیش بینی مکانی مستقل برای اداره شیلات سبزوار شد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی