روداب

روداب

روداب

روداب

"دورمنه داد داد" بازی محلی بخش روداب

دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۲۳ ق.ظ
پایگاه اطلاع رسانی بخش و شهر روداب

یکی از بازیهای بسیار جالب و با نشاط  و البته پر هیجان کلاته میر علی که متاسفانه  به طور کامل به فراموشی سپرده شده است ، بازی " دورمنه داد داد " استهمان طور که از اسم این بازی هم پیداست کمی خشونت نیز چاشنی آن می باشد . این بازی هم به مانند بسیاری دیگر از بازیهای قدیمی ، با انتخاب افراد دو تیم  با روش " هلی هلی ، سرخت د کلی " شروع می شود : به این صورت که دو نفر که از بقیه خبره تر  هستند به عنوان "سر استا " ( همان سر تیم یا سر استاد ) انتخاب می شدند و مابقی افراد به صورت گروههای دو نفره با اسامی جعلی  (  که گاهی این اسامی بسیار پرت و  پلا بودند مثلا یک نفر  کوه و یه نفر پشته  یا یک نفر کفتر و یک نفر کلاغ )  خود را به سر استاها معرفی می کردند و سراستاها شانسی یکی از دو اسم جعلی را انتخاب و نفر به گروه آنها اضافه می شد .  پس از یارچینی ، موقعیت تیم ها با روش " خشک و تر " مشخص می شد ( بدین صورت که  سفالی و یا سنگ صافی را بر می داشتند و یک طرف آنرا خیس کرده و طرف دیگر هم خشک باقی می ماند  و سپس آنرا به هوا پرتاب می کردند . اگر سمت خیس بر روی زمین قرار می گرفت تیمی که  "تر " گفته بود قایم می شد و برعکس ) .روش بازی : پس از یارچینی ، تیمی که برنده " خشک و تر " شده بود  ( تیم ۱ ) باید مثل بازی " قایم باشک " در مکانهای مختلف مخفی می شد  ( غیر از یک نفر )  ولی فرق عمده با قایم باشک در مساحت در نظر گرفته شده برای مخفی شدن در این بازی است که تفریبا یک سوم و شاید نصف روستا ( در حدود ۴-۳ هکتار ) را در بر می گیرد . البته قبل از قایم شدن ، هر یک از نفراتی که قایم می شدند  دسته ای از گیاه "حره تلخ  " ( گیاه بوته ای تلخ و نسبتا محکمی است که به رنگ سبز کم رنگ در مناطق کویری به صورت خودرو می روید . اگر عکس پیدا کنم حتما برای وبلاگ قرار می دهم ) به شکل جارو تهیه می کردند و از این دسته حره به عنوان شلاق استفاده می کردند .

پایگاه اطلاع رسانی بخش و شهر روداب

دسته دوم نیز در " سر مل " باقی می ماند ( تیم ۲ )  و " سر استای " دسته دوم پس از شروع بازی ، تلاش می کند که نفرات گروه اول را پیدا کند  . و اما جستجو برای یافتن افراد گروه  توسط سراستا گروه  ۲ و تک نفر باقی مانده  از گروه ۱ انجام می گیرد . در حقیقت نفر گروه  ۱ به عنوان جاسوس همراه با  سر استای گروه ۲ حرکت کرده و با صدای بلند موقعیت لحظه ای و به قول امروزی ها  موقعیت آنلاین  سر استا را برای افراد گروه خودش فریاد می زند که در اصطلاح بازی به آن " قلوری " ( ghelovry ) گویند . شروع قلوری معمولا با آی " بود . نمونه ای از قلوری را هم که به یاد دارم  با لهجه روستایی خودم برای شما می نویسم"   آی  و راه افتی . آی دره میه ور طرف شرکت نفت . آی د ری بومای علی اکبراسآی دره میه ور طرف خرابه های اغل قدرت ."  و این فریاد تا آخر بازی ادامه داشت . با این نشانی دادن ، افراد گروه ۱  موقعت خود را تثبیت می کردند و  با دور شدن سر استا از محل مل ، ناگهان با دسته های حره از مخفیگاههای خود بیرون می آمدند و  خود را به محل مل می رساندند و  شروع به کتک کاری افراد گروه ۲ می کردندافراد گرود ۲ نیز با فریادهای " آی داد ، آی داد " ، سر استای گروهشان را از این کتک کاری آگاه می کردند و او نیز با شتاب خود را به محل مل می رساند . کتک کاری تا رسیدن سر استا به محل مل ادامه داشت و به محض رسیدن او ، کتک کاری تمام می شد و جای تیم ها عوض می شد و بازی ادامه پیدا می کرد . البته در هر زمانی از قلوری که سر استا حداقل یکی از افراد گروه مقابل را در مخفیگاهش می دید هم بازی متوقف شده و جای تیم ها عوض می شد .

این بازی پر هیجان بیشتر در فصل بهار و تابستان انجام می شد و حداقل افراد برای بازی ۶ نفر می باشد که طبیعتا هر چه تعداد بالاتر باشد بازی زیباتر خواهد شد .

وبلاگ روستای کلاته میر علی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۱
محمد برزوئی

روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی