روداب

روداب

روداب

روداب

ماه مبارک رمضان در روستای برگو

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۱، ۰۴:۴۰ ق.ظ

سنت حسنه بیدار کردن مردم در سحرهای ماه مبارک رمضان در روستای برگو

هر منطقه از کشور دارای آداب ،‌رسوم و عقایدی هستند که ریشه در عقاید دینی و ملی آنان دارد . این آداب و رسوم که بخشی از فرهنگ بومی یک منطقه را شامل می شود بارزترین عنصر هویت بخشی مردمان یک ناحیه به شمار می‌آید .

1- کوبیدن دیوار همسایه

در ماه رمضان همسایه ها قرار می گذارند هر کسی سحر زودتر بیدار شود همسایه های دیگر را هم بیدار کند . در صورتی که خانه ها دیوار به دیوار باشد با کوبیدن مشتهای پیاپی به دیوار، همسایه شان را بیدار می کنند.

2- حلب زدن

برخی از مردم برای ثواب شب زنده داری میکنند و سحرهای ماه رمضان با جارکشیدن و با کوبیدن چوب بر حلب, مردم را بیدار میکنند.

در روستای برگو اغلب مردم در سحرهای ماه رمضان با صدای حلب زدن از خواب بیدار می شوند. حلب(چلک) زدن را در دو نوبت می زدند : نوبت اول توسط فردی بنام"اق مهدی" دو ساعت به اذان صبح که به آن طبل اول میگوییم و وسط روستا راه میرود. ابتدا سه ضربه به قوطی می نوازد، بعد با این آهنگ شروع به نواختن حلب(چلک) می کند:" خانم وخ پلو بپز، وخ پلو بپز، وخ بارا به مدبخ" (وخ=پاشو)

و نوبت دوم توسط "عزیزا...حسنی" یک ساعت به اذان که طبل دوم گفته می شود.

چلک اول به این منظور زده می شد تا کدبانوی خانه از خواب برخیزد و مشغول تهیه سحری بشود. البته آنهایی که سر شب غذا می پختند با صدای طبل اول از بستر برنمی خیزند و با طبل دوم بیدار می شوند . به این وسیله کسانی نیز که خواب می ماندند هم از خواب بیدار می شوند. طبل دوم هم برای آن نواخته می شود تا متوجه نزدیک شدن سحر بشوند. با صدای طبل دوم کدبانوی خانه غذا را ازسر اجاق بر می دارد و آماده خوردن سحری می شوند. (چلک = قوطی خالی شده روغن جامد 17 کیلویی)

در قدیم الایام در سبزوار هم برای آگاهی از وقت سحر و افطار از توپ که به آن " شمخال" می گفتند و از طبل و شیپور استفاده می کردند. برای زدن طبل مرشدی طبلش را با دو قطعه چوب مخصوص طبالی برمی داشت و به گلدسته مسجد جامع که بلندترین گلدسته مساجد سبزوار است و وسط شهر قرار دارد می رفت. ابتدا سه ضربه به طبل می نواخت، بعد با آهنگ شروع به نواختن طبل می کرد

3- کوبیدن درب منازل

از دیگر راه های بیدار کردن مردم در سحر های ماه رمضان رفتن موذن یا یکی از اهالی روستا  به درب خانه مردم و زدن در خانه ها برای بیدار کردن مردم است.

با مطالعه مراسم ویژه ماه مبارک رمضان در روستای برگو این نکته بیشتر نمایان می شود که سنت‌های ماه بهار قرآن حتی بیشتر از مراسم بهار طبیعت مورد اقبال و احترام عمومی است.

 

شایان ذکر است که مرحوم حاج برات الله ترشیزی موذن روستای برگو جای خالیش در روستا کاملا مشهود است و هنوز کسی نتوانسته جای او را پر کند حتی پسرش رستم و دیگر بزرگان ده...

گرداوری شده توسط: علی ترشیزی - مدیر وب سایت برگو


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی