روداب

روداب

روداب

روداب

کویر پر ستاره (مستند داستانی زندگی شهدای دانشجوی شهرستان سبزوار)

انتشارات سوره مهر- حوزه هنری استان خراسان رضوی

چاپ اول 1388


کتاب حاضر عنوان مجموعه‌ای مستند داستانی از زندگی چهل و سه شهید دانشجوی شهرستان سبزوار از توابع استان خراسان است با حیطه موضوعی سرگذشت زندگی این شهیدان در جنگ ایران و عراق طی سال‌های 1359-1367 که با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خرسان رضوی و حوزه هنری این استان به مناسبت هفته دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

در این مجموعه علاوه بر اسامی و سرگذشت هر کدام از شهیدان، عکس‌هایشان به همراه مشخصات کامل و تاریخ و محل شهادت آنان نیز در پایان کتاب ضمیمه شده است. رضا مختاری، تدوین‌کننده و گردآورنده کتاب در بخشی از متن آورده است: «خواستم درباره شهدای دانشجوی سبزوار کتابی نوشته شود که خوراک فکری همه اعصار باشد» مختاری دراین مجموعه تلاش کرده است تا تجلی‌بخش صحنه‌های زیبایی از زندگی این شهدای دانشجو باشد.

شهید حسن فتاحی ثانی، دانشجویی است که پس از انقلاب اسلامی بیشتر اوقات خود را در جهاد سازندگی گذراند. او محروم‌ترین روستاها را برای خدمت انتخاب کرد. طرح «اردوی دوچاهی» به ابتکار او و یاری دوستانش که همه جهادی بودند به اجرا درآمد. حسن آنقدر مصمم بود و می‌خواست هر چه زودتر به هدفش برسد که به محض آماده شدن مقدمات اردو، همان‌ شب، با تلفن و سفارش و پیغام، عده‌ای از داوطلبان را جمع‌ و جور کرد و همگی شبانه عازم دوچاهی شدند.

درباره دوچاهی آمده است: دوچاهی کوره‌دهی بود در قلب کویر تفتیده، روستایی که سال‌های طولانی از یاد رفته بود و سردمداران رژیم گذشته حتی زحمت اندیشیدن به چنین دهکده‌های فقیرنشینی را به خود نداده بودند.

پس از آن حسن عازم جبهه می‌شود و در هویزه است که در یک محاصره طولانی و انفجارهای پیاپی و بمباران‌های مکرر، گلوله‌ کالیبر پنجاه، قلب پاکش را هدف گرفت و در خاک هویزه آرام خفت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی