روداب

روداب

روداب

روداب

نصب المان راز و نیاز در شهر روداب

سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۱، ۰۳:۳۰ ق.ظ

نصب المان راز و نیاز:

المان راز و نیاز که در آغاز سال جدید در مشهد به نمایش گذاشته شده بود به روداب منتقل شده و بزودی در محل مشخص شده نصب خواهد شد

روداب - المان راز و نیاز

***

روداب - الملن راز و نیاز

 

برای دیدن سایر المانهای نصب شده در شهر مشهد اینجا را کلیک کنید.

روداب - المان نوروزی مشهد روداب - المان نوروزی مشهد روداب - المان نوروزی مشهد روداب - المان نوروزی مشهد

برای اطلاع بیشتر در مورد این المان ادامه مطلب را ببینید.

محمد حسن ماموریان که با المان «راز و نیاز » در فستیوال بهاری شهر مشهد شرکت کرده است ،‌در گفتگویی با خبرنگار سایت مدیریت امور هنری شهرداری اظهار داشت :‌ارزش یک اثر هنری که روح معنویت در آن نهفته است زمانی احساس می شود که به صورت مستقیم به آن پرداخته نشود بلکه ریشه های معنوی داشته باشد .
این هنرمند مجسمه ساز در ادامه گفت:‌انتخاب ایده المان راز و نیاز به دلیل ثبت لحظه معنوی تحویل سال بود که در ابتدا با طرحی متفاوت ارائه شد و همین قسمت به نمایش درآمده کار گویای مفهومی بود که به دلیل موقعیت خاص  در فضایی محدود گنجانده شد.
وی که در سال های گذشته نیز با المان هایی نظیر اسپندگان (دو ماهی معلق )‌،‌آئینه و پروانه ،‌تخم مرغ های رنگی و مجموعه سیب های بزرگ و ... در فضاسازی نوروزی مشهد شرکت کرده بود ،‌اظهار داشت :‌جند سالی است المان های بهاری موضوع گفتگوی دید و بازدید های نوروزی شهروندان مشهدی شده است و بررسی و تحلیل آنان از سوی دانشجویان ،‌صاحب نظران و علاقه مندان به شدت دنیال می شود .
مدرس دانشگاه هنر مشهد در ادامه گفت :‌حتی شهروندانی که به دیگر شهرها سفر کرده بودند در ایام نوروز متوجه تغییرات بارز مشهد با سایر شهرها شده بودند واین تحول بزرگ  مسافرین نوروزی مشهدرا هم  به تحسین واداشته بود .
این هنرمند مجسمه ساز در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به کارکردهای یک المان موقت گفت :‌المان های بهاری به دلیل نصب موقت و مدت زمان محدودشان دارای یکسری ویژگی هایی می شوند که آنها را از المان های دائمی وو ماندگار جدا می نماید .
ماموریان ادامه داد :‌ این موقت بودن المان ها علاوه بر این که به دلیل نوع متریال مورد استفاده هزینه های اندکی را برای شهرداری در بر دارند ،‌باعث می شوند تا چهره شهر در آغاز سال نو رنگ و بوی تازه ای بگیرد ؛‌درست مثل لباسی تازه ای که ما هر ساله بر تن می کنیم و یا تزئینات کاغذی که برای جشن تولد از آن استفاده می کنیم و کارکرد آن تنها در همان زمان مناسب است .
وی این فرصت را برای دانشجویان و هنرمندان جوان مغتنم بر شمرد و گفت فستیوال بهار به دلیل مدت زمان نمایش یک ماهه خود می تواند تجربه خوبی باشد و به هنرمندانی که همواره آرزوی حضور در چنین میدان هایی داشته اند فرصت ساخت کارهای بزرگ را بدهد ،‌اما در عین حال باید متوجه خطری باشیم که ادامه این روند ممکن است باعث سفارشی شدن آثار هنرمندان به سمت کارهای مورد قبول شهرداری شود .
وی تصریح کرد در این حالت فردیت از هنرمند گرفته می شود و تبدیل به هنرمندی بازاری می شود ،‌لذا این روند که هم اکنون شهرداری مشهد برای انتخاب آثار برگرفته است بهترین اقدامی است که از سوی نهادی اجرا شده است که در ابتدا ایده کارها طراحی می شود و سپس با حضور در سمپوزیوم های مختلف آثار مورد نیاز خریداری می شوند .
مدرس دانشگاه هنر فردوس در ادامه ضمن اشاره به المان هایی که در مشهد نصب شده اند اظهار داشت :‌با گذشت چند سال از روند اجرای کارهای حجمی در شهر ،‌دیگر به اندازه کافی بزرگنمایی آثار انجام شده است و برای سال بعد باید دقت داشته باشیم که تا این حد روزی این گونه کارها تمرکز نشود چرا که این کار یک هنرمند نیست و زیباتر است که کارهای هنری یک لایه ظریف معنایی داشته باشند و حالت نوستالژی و شادی آفرین خود را حفظ نمایند .
وی ادامه داد این که آثار تلنگری به ذهن ما بزنند خوب و با ارزش است اما بزرگ سازی صرف آثار مثل شعبده بازی است .
ماموریان تاکید کرد برای پرداختن به فرهنگ رضوی در آثار هنری باید در ابتدا به این توجه کنیم که هدف وارد کردن معنویات به زندگی شهروندان خداجو است و بعد می توانیم از ابزار مفید هنر استفاده نماییم .
به گفته وی هنر پنجره ای به ملکوت است و گاهی هنرمند می تواند این پنجره را بگشاید و انسان را با حجمی و یا نوری از دنیای مادی جدا نماید .
وی تصریح کرد هنر مذهبی با هنر معنوی تفاوت دارد ؛‌بسیاری از آثار مذهبی ممکن است ریشه معنوی داشته باشند ولی هر اثر مذهبی معنوی نیست .
وی در پایان گفت باید هنرمند را به سمتی سوق دهیم که به آثار معنوی در لایه های سطحی آن نپردازد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۰۲

نظرات  (۱)

سلام بهتر المان های نصب بشه که رنگ معنویت رو به شهر بده مثلا المان های نصب شده در مشهد مربوط به نام مطهر اهل البیت علیهم السلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی