روداب

روداب

روداب

روداب

برداشت گیاه داروئی قدومه در سطح بخش روداب

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۳:۴۶ ق.ظ

قدومه گیاهی است یکساله، کوچک برگهای آن با بریدگی های عمیق و خیلی نا منظم. گلهای آن کوچک زرد که در انتهای شاخه ظاهر می شود. میوه آن خورجین و به شکل غلاف است، قسمت پایین غلاف آن متورم و قسمت بالای آن نازک است. دانه های آن از عدس کوچکتر پهن گرد و سه قسم است، سرخ و زرد و سفید. سرخ رنگ آن را در اصفهان قدومه یا تودری سرخ می گویند. غلاف میوه ها کوتاه و در کناره ساقه به طور عمودی و موازی و چسبیده به ساقه قرار دارد.

چون دمکرده آن برای سرما خوردگی و رفع خشونت حلق و حنجره و صدا و آواز خوب و مفید است به  همین دلیل فرانسوی ها آن را علف آواز خوانها می نامند.

خواص و کاربرد:

تودری از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و تر است. از نظر خواص اشتها اور است دم کرده 10 گرم تودری در هزار گرم آب جوش که چند فنجان خورده شود اشتها اور و مبهی و منعظ است و برای سرخ کردن رنگ چهره و صاف کردن آواز و سرفه های خونی و خشک نافع است. دم کرده آن در سرکه برای چاق شدن و اشتها و رنگ صورت مفید است.

ضماد کوبیده آن با آب برای تحلیل و رمهای سفت و سرطانهای داخلی و مالیدن آن با عسل به چشم برای رفع ضخم چشم و پاک کردن چرک آن و انگشت پیچ ان با عسل برای قطع اخلاط لزج سینه و ریه مفید است. مرسوم است چون تودری یا قدومه نیروی ملتهبه دارد همیشه قبل از خوردن باید خیسانده شود و سپس بجوشانند و در کیسه ای ریخته در خمیر بگذارند و خمیر را بپزند و بعد از این کار ها در حقیقت مشوی می شود، بخورند. برای اخراج خلط غلیظ و لزج سینه و ریه و تحلیل ورمهای سفت عقب گوش ، پستان، بیضه ها و رفع ناراحتی سموم، مفید است. مقدار خوراک آن از 8 تا 12 گرم است و در مواردی که برای دفع سموم خورده می شود 12 تا 20 گرم است.

برداشت این گیاه از چنه هفته گذشته در سطح بخش روداب آغاز شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۲/۱۹
محمد برزوئی

rudab

روداب

نظرات  (۱)

علیرغم ظرفیت بالای بخش برای تولید و فراوری این محصولات دارویی در بخش ولی تاکنون حرکت مناسبی در این رابطه نشده است امیدوارم این روند برای سایر گیاهان دارویی توسط ارگان مشخصی پیگیری شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی