روداب

روداب

روداب

روداب

بخش روداب،کانون فعال بیماری سالک در سبزوار!!!

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۸ ق.ظ

سلام سربدار:

رودابرئیس مرکز بهداشت سبزوار گفت: روداب ،کانون فعال بیماری سالک در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی است[...]

دکتر سید جمال میر موسوی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۶ هزار نفر در کل کشور به بیماری سالک مبتلا می شوند افزود : سالک یک بیماری پوستی است که بوسیله ی گزش پشه ی خاکی به انسان منتقل می شود و ایجاد زخم می کند و ممکن است تا بیش از یک سال طول بکشد ولی محل آن بعد از بهبودی تا پایان عمر باقی می ماند و موجب اذیت و آزار فرد می شود .

وی تاکید کرد: بیماری سالک با یک جوش کوچک شروع می شود و باید توجه داشت که هر ضایعه ی پوستی که بیبش از ۱۴ روز طول کشیده باشد مشکوک به سالک است.

وی در مورد میزان شیوع سالک گفت : سالک جلدی نوعی روستایی در ۴ شهرستان تحت پوشش دانشگاه از جمله جوین، جغتای، خوشاب و سبزوار وجود دارد که میزان های بروز چند سال اخیر نشان دهنده سیر نزولی بیماری بوده است.

دکتر میرموسوی کانون فعال بیماری بخش روداب را روستای کلاته میر علی ، پروند و تسبند بیان کرد و افزود: عملیات مبارزه با مخزن « موش صحرایی » و ناقل « پشه خاکی » بیماری هر ساله در جهت کنترل و پیشگیری انجام می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اساسنامه دهیاری ها وظیفه مبارزه با حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ، موش و ... در روستاها به عهده دهیاری و در شهرها با توجه به ماده ۵۵ قانون شهرداری ها بر عهده این سازمان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: به دلیل مهاجرت روستانشینان به شهر ها متاسفانه ورود به منازل روستایی که دسترسی به صاحب آن غیر ممکن است امکان پذیر نیست و انجام عملیات جونده کشی در این منازل غیر ممکن است که همین علت نیز می تواند باعث تکثیر موش به عنوان مخزن آلودگی در روستاها باشد.

وی در مورد وضعیت حاشیه شهر سبزوار به لحاظ بیماری سالک گفت: در مناطقی که بهسازی محیط انجام نشده باشد و زباله، فاضلاب و نخاله های ساختمانی به صورت غیر بهداشتی دفع گردد امکان رشد و تکثیر حشرات و جوندگان نیز وجود دارد این مناطق کانون های جهت انتقال عوامل بیماری زا هستند .

دکتر میرموسوی اظهار کرد: بیماری سالک جلدی نوع روستایی از دیرباز بعنوان یک بیماری بومی و اندمیک شهرستان محسوب می شود اما به دلیل پراکندگی بیماری در چند سال اخیر و افزایش کانونهای جدید و سیاست های نوین وزارت بهداشت در جهت تحول و ارتقاء سلامت توجه ویژه در جهت کنترل و مبارزه با این بیماری در سطح دانشگاه علوم پزشکی در سال جاری شده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۵
هادی قلعه نوی

روداب

سالک در روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی