روداب

روداب

روداب

روداب

سختی زندگی عشایر با خشکسالی تشدید شده است

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱ ق.ظ


 سبزوار نیوز/ شهرستان سبزوار دارای 615 خانواده عشایر است که 70 درصد آن در بخش روداب و 20 درصد در شهرستان خوشاب و 10 درصد دیگر در بخش مرکزی سبزوار زندگی می کنند


جمعیت عشایری دو درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند اما همین آمار تولید کننده 20 درصد گوشت قرمز مصرفی در سطح کشور هستند و به این لحاظ یک وزنه مهم تولید گوشت به شمار می آیند.

علیرغم خدمات بسیار ارزنده ای که مردم عشایر انجام می دهند متاسفانه از حداقل امکانات رفاهی برخوردار هستند "عبدالله بخشی زایی" یکی از عشایران بخش روداب سبزوار گفت: خشکسالی های بوجود آمده سبب ضرر و زیان زیادی به جامعه عشایری شده است بخش قابل توجهی از مردم عشایر به لحاظ عدم تامین مایحتاج زندگی و همچنین تامین علوفه مورد نیاز دام ها اقدام به فروش کرده و از روستاهای عشایر نشین به داخل شهر مهاجرت کرده اند.


وی با اشاره به مسافت طولانی این منطقه با سبزوار گفت: عشایران مجبور هستند برای فروش محصولات و تولیدات دامی خود مسافت 150 کیلومتری را تا شهرستان طی کنیم هزینه هر رفت و آمد به سبزوار 140 هزار تومان است یک دامدار در هفته سه بار باید برای خرید علوفه و فروش محصول این مسیر را طی کند مگر ما چقدر درامد داریم که در هفته باید حدود 500 هزار تومان کرایه پرداخت کنیم.

فریدون امامی نیز در ادامه به نامساعد بودن راه های عشایری و روستایی در بخش روداب اشاره و اظهار کرد: متاسفانه ان طور که باید به راه های این مسیر توجه نمی شود در طول سال دو بار عملیات تیغ زنی در راه ها انجام می شود اما بازهم شرایط راه برای تردد وسایل نقلیه نامناسب است.

با گذشت 9 سال هنوز خانه بهداشت بدون تجهیزات است

وی ادامه داد: برای خدمات بهداشتی روستانشینان عشایر در بخش روداب مجتمعی به عنوان خانه بهداشت در 9 سال گذشته ساخته شده اما هنوز این محل بدون تجهیزات است پزشکی که در این منطقه خدمات درمانی می دهد عملکرد بسیار ضعیفی دارد با اینکه روستاها در چند کیلومتری هم قرار دارند اما در هر یک از روستاها کمتر از 20 دقیقه خدمات می دهند و حتی در برخی از روستاها که مسافت طولانی است و اکثر عشایران کهنسالان هستند خدماتی ندارد.

علی چاه تلخی نیز از کمبود فضای آموزشی در این بخش ابراز گلایه کرد و گفت: به لحاظ اندک بودن دانش اموزان در روستاهای این بخش مجتمع آموزشی در روستاهای اریان احداث شده که همه دانش آموزان در ان تجمیع و اموزش می بینند متاسفانه دانش اموزان عشایر به علت اینکه کمک حال خانواده خود هستند نمی توانند در خوابگاه ها به طور دائم استقرار داشته باشند.

حدود 50 روز است که از شروع مدارس گذشته است اما هنوز تعدادی از دانش اموزان راهنمایی که از عشایران هستند نتوانسته اند وارد مدرسه شوند چون باید در رفت و آمد باشند.

عشایر ده برابر مصرف خود تولید دارند، دولت باید از عشایر حمایت کند.


بقیه در ادامه مطلب



مسئول امور عشایری جهاد کشاورزی سبزوار در این رابطه گفت: جمعیت عشایری در حوزه سبزوار یک درصد کل جمعیت شهرستان است عشایران منطقه دارای 75 هزار راس دام سبک هستند که 60 درصد پرورش شتر به تعداد 3600 نفر در اختیار این مردم زحمتکش است.

مهندس محمد نبوی با بیان اینکه جمعیت عشایری سبزوار سالانه 800 تن گوشت قرمز تولید می کنند افزود: دامدار بودن و وابستگی عشایران به مرتع و علوفه در مناطق کویری که حیات خلوت اشرار و قاچاقچیان است نقش بسیار پررنگ عشابر در حفظ مرزها است که خوشبختانه استقرار عشایر در مناطق کویری و کم جمعیت عامل بسیار مهمی برای امنیت منطقه روداب که محل رفت و امد قاچاقچیان مواد مخدر بود، شد.

وی نبود آب شرب بهداشتی، نبود شبکه برق ، راه مناسب و ... را از جمله مشکلات عشایران منطقه بیان کرد و گفت: جمعیت عشایری شهرستان از 80 سال گذشته در بخش های مختلف سبزوار مستقر هستند ولی متاسفانه در طول سالیان گذشته هیچ پروژه شاخصی برای عشایران منطقه اجرا نشده علیرغم اینکه شبکه برق از این منطقه به سمت بردسکن عبور کرده اما هنور این منطقه بدون برق بود.

مهندس نبوی افزود: سال 57 همزمان با پیروزی انقلاب ،با دستور امام خمینی(ره) جهاد سازندگی تاسیس شد و هدف از تشکیل آن کمک به مردم در مناطق محروم بود بخش روداب سبزوار دارای روستاهای متعددی است که در فاصله 90 کیلومتری سبزوار قرار دارد بخش قابل توجهی از نیروهای جهاد سازندگی برای کمک به این مناطق اعزام شدند که اردوی دو چاهه از جمله این اردها بود.

عمق محرومیت در این روستاها داد می زد مردم آن دچار فقر فرهنگی شدیدی بودند با اینکه چندین سال از رفتن شاه از ایران می گذشت اما هنوز خان ها از مردم منطقه باج دریافت می کردند.

مسئول امور عشایری سبزوار گفت: راه های مالرو بود مردم منطقه تاکنون وسیله نقلیه ای به چشم ندیده بودند و با دیدن هر وسیله ای می گریختند، جهاد سازندگی تمامی روستاهای محروم را تحت پوشش خود قرار داد و خدمات ارزنده ای را انجام داد که با شروع جنگ اجرای طرح های محرومیت زدایی در این منطقه متوقف شد علیرغم اینکه 35 سال از عمر با برکت انقلاب می گذشت اما هیچ اقدامی برای مردم این بخش انجام نشده بود.

مهندس نبوی اضافه کرد: تا اینکه در سال 85 توانستیم برای استان ثابت کنیم که سبزوار دارای عشایر است طرح های عمرانی را آماده و به مشهد ارسال کردیم خوشبختانه موفق به جذب 100 درصد اعتبارات سازمان ملی عشایری شدیم بطوریکه 48 درصد اعتبارات استانی به عشایران سبزوار اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: یک خانواده عشایر با کمترین امکانات ده برابر آنچه مصرف می کند تولید دارد اما شهرنشینان با اینکه از بهترین منابع ملی استفاده می کنند به چه اندازه تولید دارند مسئولان وقت ترجیح می دهند تا امکانات در روستاهایی با فاصله 30 کیلومتر به سبزوار خدمات رسانی شود و همین امر برای عشایرانی که مسافت زیادی با شهرستان دارند سرآغاز مهاجرت آن ها شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر امکانات به صورت عادلانه در شهر و روستاها تقسیم شود امکان ماندگاری هر چه بیشتر عشایران و روستانشینان فراهم خواهد شد گفت: در صورتی یک دهم امکانات شهرها در مناطق روستا نشین هزینه شود و آب ، برق، راه برای اهالی فراهم شود یک فرد عشایر هیچ وقت زندگی در شهر را انتخاب نمی کند.

وی با بیان اینکه تاکنون مبلغ یک میلیارد و 500 میلون تومان در ساخت 7 باب حمام بهداشتی، مسجد، نصب دستگاه های آب شیرین کن و ساخت انبار 500 تنی ذخیره علوفه و .. در بخش روداب هزینه شده افزود: دولت باید از مردم عشایر حمایت کند این قشر خدمات ارزنده ای برای شهرنشینان دارند باید طرح هایی اجرا شود تا کسانی که به خاطر کمبود امکانات به شهرها هجوم آورده اند به سمت مناطق خود برگردند.

مهندس نبوی یکی از طرح های اجرا شده در منطقه عشایری را "خرید بره امانی" بیان کرد و گفت: این طرح در اواخر اردیبهشت ماه انجام می شود عشایران به دلیل نیازهایی که دارند در دو ماه فصل بهار اقدام به فروش بره های خود می کنند شرکت عشایری با استفاده از اعتبارات موجود اقدام به خرید می کند به صورتی که بره ها را وزن می کند به اندازه وزن، دام را به قیمت روز خریداری می کند 70 درصد مبلغ را به صورت نقدی و 30 درصد باقیمانده را علوفه، جو و کنسانتره به عشایران پرداخت می کند.

این بره ها پلاک گذاری و شماره گوشت می شوند و به دامدار به صورت امانت داده می شود تا دامدار آن ها را پروار بندی کند مدت پروار بره 100 تا 120 روز است چهار ماه بعد بره ها را وزن می کنند به عنوان مثال بره ای که دارای 20 کیلو وزن بوده و امروز به 50 کیلو رسیده 30 کیلو افزایش به قیمت روز محاسبه و به دامدار پرداخت می شود در صورتی که قیمت یک بره 300 هزار تومان باشد 90 درصد آن به دامدار برمی گردد .

وی در خصوص هدف از اجرای این طرح گفت: عشایران به سبب عدم نقدینگی دام های خود را زیر قیمت بازار می فروشند و همین امر باعث ورود دلالان به مناطق عشایری و ضرر بسیار زیاد عشایران می شود با اجرای طرح بره امانی انگیزه دامدار برای نگهداری دام بالا می رود و با هیچ نگرانی بره خود را پروار می کند.

این طرح در امسال که خشکسالی سبب ضرر بسیار زیادی به دامداران شده با شدت بیشتر در منطقه انجام شد و مبلغ 130 میلیون تومان یارانه علوفه برای عشاران تخصیص داده شد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۲
هادی قلعه نوی

روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی