روداب

روداب

روداب

روداب

پایگاه اطلاع رسانی بخش و شهر روداب

سبزوار نیوز :محمد جواد ایزدیان با بیان اینکه خشکسالی یک موضوع جدید و مقطعی نیست گفت: میزان بارش باران در سال زراعی 92-93 نسبت به 50 سال گذشته بی سابقه است ما در پاییز و زمستان حدود 40 میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به سال قبل 70 درصد کاهش را شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه سبزوار در سطح استان خراسان رضوی کمترین بارندگی را داشته افزود:  این موضوع به شدت کشاورزی را در شهرستان تحت شعاع قرار داده و افت شدیدی بر کاهش محصولاتی چون گندم و جو هستیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر تاثیرات منفی خشکسالی، سرمازدگی در بهمن ماه نیز مزید بر خسارت شد و اثرات غیر قابل جبرانی را بر باغات گذاشت در مناطق کوهپایه ای که منابع آبی بیشتر قنوات و چشمه ساز است با افت شدید سفره های زیر زمینی دچار مشکل جدی شده ایم.

ایزدیان با بیان اینکه 1500 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت زعفران است گفت: خشکسالی و کاهش سطح آب های زیر زمینی بسیار نگران کننده است در صورتی که وضعیت به همین منوال پیش رود ضرر جدی به پیاز زعفران وارد خواهد آمد.

این مقام مسئول به تشکیل گروه بحران در اسفند ماه سال گذشته در مدیریت جهاد کشاورزی اشاره و اظهار کرد: حاصل این  کارگروه طرحی به نام خشکسالی و پیامد آن در جهت کاهش اثرات خشکسالی بود که در سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مطرح شد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار از عملیاتی شدن  طرح  نجات در برنامه کوتاه مدت خبر داد و افزود: این طرح در در اردیبهشت ماه در راستای  تامین آب به صورت تانکر  برای مزارع و دام و شناسایی و مرمت 43 قنات در حضور فرماندار، نمایندگان شهرستان و سازمان جهاد کشاورزی مطرح شد متاسفانه به لحاظ اینکه اجرائی شدن طرح نیازمند  تامین اعتبار است اتفاق خاصی رخ نداد و طرح موقتی اجرا شد.

ایزدیان ادامه داد: به لحاظ اینکه خشکسالی اثرات منفی  بر بخش کشاورزی، باغات و دام گذشته مجددا موضوع طرح نجات در جلسات مختلف مطرح شد برخی ادارات در جهت اجرائی کردن طرح اعلام آمادگی کردند و نمایندگان نیز قول مساعد در جهت تخصیص اعتبار از محل ماده 180 را دادند.

 وی با تاکید بر اینکه خشکسالی حدود 156 میلیارد تومان خسارت بر شهرستان وارد کرده گفت: طبق برآورد خسارتی  که در اوایل تابستان انجام شد این میزان تا 200 میلیارد تومان افزایش یافت.

ایزدیان گفت: میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی، باغات و دام شهرستان بسیار بالا است در صورتی که اعتباری در جهت اجرائی شدن طرح نجات تخصیص داده شود درجبران خسارت بی تاثیر نخواهد بود.

لازم به ذکر است این جلسه با هدف تجلیل از خبرنگاران شهرستان به مناسبت روز خبرنگار در اتاق ریاست جهاد کشاورزی برگزار شد اما به لحاظ حساسیت بحث خشکسالی بر بخش کشاورزی به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داده شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی