روداب

روداب

روداب

روداب

«چاه تلخ» قطب تولید گوشت و لبنیات در روداب

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸ ق.ظ

پایگاه اطلاع رسانی بخش و شهر روداب

«چاه تلخ» قطب تولید روداب است و هر نفر در این روستا حدود ۴ برابر نیاز خود گوشت و فرآورده های لبنی و صنایع دستی تولید می کند. حدود ۵ درصد گوشت قرمز شهرستان سبزوار را روستای ما تامین می کند.
«چاه تلخ» قطب تولید گوشت و لبنیات در روداب
روستای چاه تلخ یکی از روستاهای دهستان خوشاب بخش روداب شهرستان سبزوار با ارتفاع ۱۳۵۰ متر از سطح دریا درفاصله ۷۶ کیلومتری جنوب شهر روداب، مرکز این بخش است.

این روستا باجمعیت ۳۳۰ نفر و موقعیت کوهپایه ای از مناطق عشایری روداب محسوب می شود و شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی است، همچنین ظرفیت بالای اقتصادی در بخش های دامداری، کشاورزی و صنایع دستی نظیر قالیبافی وگلیم بافی دارد ودارای ۳۰۰ هکتارکشت دیم، ۱۲ هزار رأس دام سبک و ۱۰۱ شتر است که این اعداد و ارقام نشان از آن دارد که این روستا قطب تولیدی بخش به شمار می رود. شرایط ویژه و مردم خونگرم این منطقه ما را برآن داشت تا ازنزدیک با آنها و مشکلات شان آشنا شویم وپای درد دل آنها بنشینیم. 

در ابتدای ورود به روستا به یکی ازخانم های روستا برخورد کردیم که مشغول جمع آوری گوسفندان بود. وی در مورد فعالیت زنان روستایی گفت: زنان این روستا هم پای مردان کار می کنند و در نگهداری دام ، دوشیدن وتهیه لبنیات فعالیت می کنند و در زمان های دیگر به قالی بافی وگلیم بافی مشغول اند. صبح زود تا شب کار می کنیم وهیچ وقت خسته نمی شویم شکر خدا از زندگی مان راضی هستیم. 

خانم بخشی زایی درخصوص مشکلات روستا افزود: مهم ترین مشکل ما نبود خانه بهداشت است گروه سیاری که برای انجام خدمات بهداشتی درمانی به روستا می آیند هر ۳ ماه یا ۵۰ روز به ما سر می زنند و خیلی زود از روستا می روند. وقتی در روزهای دیگر برای درمان به نزدیک ترین مرکزدرمانی در روستای «بنقن» می رویم جوابگو نیستند و وقتی پزشک سیار برای ما آمپول تجویز می کند باید ۶۰ کیلومتر با وجود این راه های خراب و هزینه زیاد به مرکز بنقن برویم تا بتوانیم آمپول خود را تزریق کنیم و این مشکلات در زمان بارداری نیز برای ما وجود دارد.

مراسم شیر جمع کنی 

وی از ما خواست که برای خوردن شیر تازه درمراسم" شیرجمع کنی" که یک مراسم خانوادگی است شرکت کنیم از وی در مورد این آیین پرسیدم که گفت: همه ساله از اردیبهشت تا آخرخرداد بره هایی را که می خواهیم بفروشیم یا پروار کنیم جدا می کنیم و سپس هر چند خانواده که با هم فامیل هستند گوسفندان شان را در یک محل جمع می کنند و شیر آنها را طی مراسم خاص می دوشیم. کارمان را با صلوات شروع می کنیم و درحین دوشیدن شعر ها و ترانه های محلی و خاص این مراسم را زمزمه می کنیم اسپند دود می کنیم و لحظات خوشی را با فامیل های خود داریم. این کار ۲ حسن برای ما دارد یکی این که رابطه با فامیل بیشتر و باعث همدلی و متحد شدن اقوام می شود دیگر این که هر روز شیر به هر مقدار که باشد به یک خانواده تعلق می گیرد که کار تهیه لبنیات برای آنها با این مقدار شیر زیاد ساده تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

تأمین ۵ درصد گوشت سبزوار 

به اتاق دهیار روستا رفتیم تا ملاقاتی با دهیار و شورای اسلامی روستا داشته باشیم دهیار درباره این روستا گفت: «چاه تلخ» قطب تولید روداب است و هر نفر در این روستا حدود ۴ برابر نیاز خود گوشت و فرآورده های لبنی و صنایع دستی تولید می کند. حدود ۵ درصد گوشت قرمز شهرستان سبزوار را روستای ما تامین می کند. خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی هم توجه خوبی به روستا شده است که آب، برق، مخابرات، مدرسه، بند خاکی، جایگاه موادسوختی، مسجد، حسینیه، غسالخانه، انبار علوفه و حمام عمومی از جمله خدمات ارائه شده به این روستا است. این اقدامات باعث شده است جوانان ما ماندگاری بیشتری در روستا داشته باشند و کسانی که مهاجرت کرده بودند نیز به روستا برگشتند و آمار نفوس و مسکن ورشد جمعیت این موضوع را تایید می کند.

محمد بخشی زایی که با اشتیاق و رضایتمندی شمار زیادی از خدمات ارائه شده به این روستا را عنوان می کند در خصوص مشکلات روستا می گوید: بزرگ ترین و مهم ترین مشکل ما راه است که تنها ۲۵ کیلومتر آن آسفالت نشده که این باعث بروز مشکلاتی می شود چون ما برای رساندن به موقع تولیدات مان به بازار فروش دچار مشکل می شویم وبرایمان مقرون به صرفه نیست.

وی ضمن تقدیر از بخشدار روداب برای پیگیری موضوع اعزام روحانی ومسائل فرهنگی روستا گفت:خوشبختانه در چند سال اخیر با اعزام روحانی در ماه های محرم و رمضان به این روستا، برای اولین بار نماز جماعت و مراسم عزاداری و حتی راهپیمایی ۲۲ بهمن را در این روستا برگزار می کنیم. در ۳ روز مانده به ایام محرم اهالی روستا دور هم جمع می شوند و نذورات خود را به هرمیزان که باشد جمع آوری می کنند و چندین شب عزاداری می کنند و کل روستا اطعام می شوند.

دهیار روستا در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری روستا اظهارکرد: وجود مراتع و فضای کافی زمینه مناسبی را برای پرورش شتر مرغ و شتر فراهم کرده است که سرمایه گذاران به راحتی می توانند در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

یکی از جوانان روستا در خصوص مشکلات جوانان گفت: مهم ترین مسئله ما جوانان مشکل اشتغال است و به خصوص با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر و کم شدن علوفه ومراتع، دامداری برای ما مقرون به صرفه نیست و تنها قنات این روستا هم خشک شده است و دیگر نمی توانیم به کشاورزی بپردازیم.

محمد رضا آسمند جوانان منطقه را کم توقع می داند و می گوید: اگر مسئولان فقط مجوز ایجاد یک حلقه چاه را در این روستا بدهند و آب را بین اهالی روستا تقسیم کنند ما دیگر مشکل مرتع و علوفه نخواهیم داشت و باعث می شود برای ما جوانان اشتغال پایدار به وجود آید و دیگر کسی به مهاجرت فکر نکند و این تنها خواسته ما جوانان است.

یکی از نوجوانان روستا که مشغول بازی محلی هفت سنگ با چند تن از هم سن و سالانش بود درخصوص این بازی محلی گفت: هفت عدد سنگ روی هم می گذاریم و از فاصله ای با سنگ دیگری آن را نشانه می گیریم و به تعداد سنگ هایی که می افتد امتیاز می دهیم و اگر هیچ سنگی نیفتاد آن نفر می رود ودر پایان نوبت می ایستد ونفری که در پایان بازنده می شود باید به دیگران از فاصله ای که هدف گیری می کنند سواری دهد.

محمود رضا پورادامه داد: از سوی دهیاری روستا زمین هایی برای بازی فوتبال و والیبال هموار وآماده شده است ولی ما بچه ها بیشتر از بازی های محلی خوش مان می آید البته بیشتر اوقات بیکاری مان به پدرمان در نگهداری گوسفندان کمک می کنیم.

مسابقه شترسواری در سیزده بدر 

یکی دیگر از اهالی این روستا درباره مراسم روز سیزده بدر روستا گفت: در این روز تمامی مردم روستا به همراه گوسفندان خود به یکی از مراتع می روند ومسابقه سالیانه الاغ سواری و شتر سواری برگزار می کنند و همه کسانی که درطول سال تمرین کرده اند در این مسابقه شرکت می کنند و به نفر اول یک گوسفند داده می شود در پایان مراسم بره های کوچک خریداری و برای سال بعد علامت گذاری می شوند و تا سال آینده به عنوان گوسفند مسابقه در بین گوسفندان دیگر نگهداری می شوند.

فقط کشت دیم 

گل حسین اسپند در خصوص وضعیت کشاورزی این روستا می گوید: کشاورزی این منطقه به صورت دیم است و ما کشاورزی آبی نداریم و در سال هایی مثل امسال که خشکسالی است هیچ گونه محصولی نداریم و محصولات ما سال هایی که باران خوبی می بارد خربزه، هندوانه، زیره، گندم و جو است.

رئیس شورای اسلامی بخش روداب با تا کید بر جایگاه این روستا در تولید فرآورده های دامی گفت: در سال های اخیر بسیاری از نیازهای اساسی و زیر ساختی این روستا از قبیل آب، برق و مخابرات تامین شده است.

رضا برآبادی با اذعان به وجود مشکلاتی در این روستا افزود: پیگیری های لازم برای حل مشکلات این روستا انجام می شود و در خصوص راه این روستا نیز پیگیری هایی انجام شده که با آسفالت مقدار باقی مانده این روستا از بن بست خارج می شود و بخش روداب را به بخش انابد بردسکن متصل می کند.

بخشدار روداب نیز درباره این روستا گفت: روستاهای عشایری روداب با توجه به وسعت زیاد منطقه، پراکندگی روستاها و وجود مراتع حاصلخیز، قطب دامپروری محسوب می شوند و در این زمینه ظرفیت های خوبی دارند.

محمود شم آبادی اقدامات انجام شده در زمینه زیرساخت ها را در این روستا خوب می داند و اظهار می کند: در زمینه اشتغال جوانان می طلبد یک سری فعالیت هایی انجام شود و دامداری آنها با کشاورزی شان تلفیق نشود. با وجود بیماری های تب برفکی و نیز خشکسالی های چند سال اخیر دامداری دیگر صرفه اقتصادی ندارد از آن جا که هزینه های نهاده های کشاورزی هم افزایش پیدا کرده مشکلات عدیده ای برای دامداران ایجاد کرده است.

نماینده عالی دولت در روداب یکی از مشکلات زیر ساختی منطقه را بحث جاده روستا عنوان می کند و ادامه می دهد: بحث جاده در این منطقه کویری در شاخص های امنیتی و همین طور بحث های اقتصادی بسیار تأثیر گذار است.

وی با توجه به احداث بند خاکی در منطقه گفت: مطمئنا این پروژه ظرفیتی برای منطقه است و می توان با سرمایه گذاری لازم برای انتقال آب این بند به روستا کشاورزی منطقه را رونق داد و به اشتغال منطقه کمک کرد. همچنین برای ماندگاری جوانان در روستا ۴۵ قطعه زمین توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آزاد شده تا در اختیار جوانانی قرار گیرد که ازدواج کرده اند و به مسکن احتیاج دارند.

مسئول امور عشایری سبزوار ضمن برشمردن فعالیت هایی که توسط دهیار روستا انجام شده است با اشاره به احداث بند خاکی شهید قانعی چاه تلخ گفت: در گذشته سیلاب های منطقه خسارت های زیادی به راه ومزارع وارد می کرد که با احداث بند خاکی علاوه بر رفع این مشکل تلخی آب آن کم شده است و با انتقال این آب به۱۲۰ تا ۱۵۰ هکتار آب رسانی می شود و در تهیه علوفه ،اقتصاد واشتغال آنها تاثیر گذار است. همچنین کار مطالعه طرح انتقال آب بند به طول ۱۲ کیلومتر انجام شده است و منتظر تامین اعتبار آن هستیم.

محمدنبوی فرد در ادامه افزود: ازسال ۸۷ سوئیتی برای استقرار مرکز بهداشت ساخته شده است و ما پیگیر تجهیز آن از سوی علوم پزشکی شهرستان هستیم تا با استقرار نیرو در آن علاوه برچاه تلخ به روستاهای اطراف نیز خدمات دهی شود. 

وی با اشاره به اهمیت آموزش مردم روستا اظهار کرد:برای دامداران دوره های آموزشی متعددی درخصوص پرواربندی برگزار شده است و برای خانم ها نیز کلاس های آموزش قالی بافی وتابلو فرش را برگزار کردیم تا بتوانند در منازل خود مشغول به کار شوند.
 
» روزنامه خراسان
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۳۱
محمد برزوئی

روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی