روداب

روداب

روداب

روداب

تصویری جالب از توسعه مسجدالحرام

سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۰۲ ب.ظ
خانه کعبه این روزها در حصار لودرهایی قرار گرفته است که جهت توسعه و رفاه زائران شبانه روز مشغول خاکبرداری اطراف حرم امن الهی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، کارگاه عملیاتی بزرگی که در صحن‌های مسجدالحرام برپا است، همچنان شاهد فعالیت شبانه روزی برای اجرای بزرگترین طرح توسعه حرم شریف مکی است که کارشناسان و مهندسان آن را توسعه شگفت آور قلمداد می‌کنند.

تصویری جالب از توسعه مسجدالحرام

 
طرح توسعه مسجدالحرام شامل توسعه صحن طواف و توسعه حرم از سمت المسفله و اجیاد و افزایش طبقات آن به شش طبقه، راه اندازی ساختمان تهویه مرکزی و احداث ۶۳ هتل در اطراف صحنهای حرم و توسعه اماکن دیگر است.

کار در طرح توسعه از خلال سه محور اصلی انجام می‌شود که اولین محور، توسعه خود مسجدالحرام است تا ظرفیت آن پس از پایان طرح به دو میلیون زائر و نمازگزار برسد.
 
دومین محور طرح توسعه، صحن‌های خارجی است که شامل سرویس‌های بهداشتی و گذرگاه‌ها و تونل‌ها و اماکن دیگر است که هدف از آن کمک به روان شدن ورود و خروج حجاج و عمره گزاران است و محور سوم توسعه، منطقه خدماتی، تهویه، ایستگاه‌های برق و آب و دیگر خدمات است.
 
مساحت طرح توسعه مسجدالحرام به ۷۵۰ هزار متر مربع می‌رسد، این پروژه شامل توسعه حرم از سمت الشامیه است که از باب المروه آغاز و به حاره الباب و جبل هندی در الشامیه و از سمت باب ملک فهد منجر می‌شود.
 
توسعه صحنها و پیشنهاد احداث ۶۳ باب هتل در انتهای صحنها از دیگر محورهای توسعه است.
 
این پروژه همچنین شامل توسعه صحن طواف و حرم از سه سمت با اتکا بر مسعی و توسعه از سمت اجیاد است، همچنین افزایش طبقات برای اینکه به چهار طبقه مانند مسعی جدید در حال حاضر برسد در آینده هم دو طبقه دیگر اضافه شود تا تعداد کل طبقات حرم به شش طبقه افزایش یابد، توسعه حرم از سمت المسفله شامل تخریب هتل الاطلاله و هتل التوحید اینترکنتیننتال می‌شود.
 
قرار است پس از راه اندازی ساختمان تهویه مرکزی مسجدالحرام، تهویه حرم از این قسمت انجام شود. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۹
محمد برزوئی

روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی