روداب

روداب

روداب

روداب

سبزوار نیوز/ رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار از مشارکت جوامع محلی پیرامون مناطق تحت مدیریت در حفاظت از مناطق چهارگانه در این شهرستان خبر داد.

محمد علی عمارلو در گفتگو با سبزوار نیوز یکی از ابزارهای مشارکت جوامع محلی را ایجاد درآمد از ارزش های مناطق تحت مدیریت بیان کرد و گفت: جوامع محلی به جهت اینکه از گذشته های دور در پیرامون این مناطق زندگی می کنند آشنایی کاملی با آن دارند که این امر می تواند سهم بسزایی در حفاظت از مناطق داشته باشد.

وی افزود: اگر ما انگیزه ای را برای جوامع محلی  ایجاد کنیم می توانیم از این پتانسیل در راستای حفاظت از مناطق استفاده کنیم که یکی از این برنامه ها گسترش طرح های طبیعت گردی با هدف استفاده از امکانات روستاهای اطراف مناطق می باشد.

عمارلو با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار در استان خراسان رضوی در سبزوار اجرایی شده اظهار داشت: طی چند روز گذشته جلسه ای را با بخشدار روداب و اعضا شورای روستاهای مجاور در منطقه پروند برگزار کردیم که در آن طرح مشارکت مطرح شد و هماهنگی های لازم برای اجرای آن انجام شد.

 رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار ادامه داد: استارت این کار با یک گروه 18 نفری از طبیعت گردان ها که از تهران به همراه اعضای یوز ایران برای بازدید از مناطق آمده بودند زده شد به این ترتیب که شب را در منزل یکی از اهالی روستا استراحت کردند و قرار شد کلیه خدمات بیتوته، غذا برای گردشگران توسط صاحبخانه تامین شود و گردشگران نیز هزینه خدمات را پرداخت کنند.

عمارلو آشنایی گردشگران با فرهنگ جوامع محلی سبزوار، آشنایی با روستاهای منطقه، آشنایی با گویش ها و لهجه های محلی استان و شهرستان، صنایع دستی، ایجاد درآمد از محل ارائه خدمات به گردشگران، احساس ارزش و مشارکت جوامع محلی در حفاظت از مناطق و همکاری فی مابین محیط زیست با اهالی روستاها را از جمله مزایای این طرح بیان کرد و اظهار داشت: بدون شک با اجرای این طرح اهالی روستاها هنگامی که بفهمند ارزش مناطق حفاظت شده به چه اندازه است مسلما آن ها نیز در قبال آن احساس وظیفه می کنند و گونه ها کمتر در معرض خطر شکار قرار خواهند گرفت.

وی افزود: بدون مشارکت مردم از محیط زیست ان طرح امکانپذیر نیست در صورتی می توانیم در حفاظت از محیط ز یست موفق عمل کنیم که مردم را به صورت عمومی در حفظ آن شرکت دهیم.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار گفت: استفاده از پتانسیل های جوامع محلی می تواند در تامین هزینه های اقتصادی موثر باشد مشارکت مردم حرف اول را می زند این یک سیاست جهانی در حفاظت از زیستگاه ها می باشد که ما در سبزوار قصد رسیدن به آن را داریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۲
محمد برزوئی

روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی