روداب

روداب

روداب

روداب

شب شعر "کبوتران دوچاهی" برگزار می شود

جمعه, ۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۲:۵۷ ب.ظ
در این نشست که با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاعران برجسته سبزوار در محل سالن جلسات جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد، علی ملکوتی مدیراجرایی این جلسه هم اندیشی برای آشنایی بیشتر شاعران جوان حاضر به بیان خاطراتی از آن دوران پرداخت و گفت: اردوی دوچاهی در ۲۲ خرداد ماه سال ۵۹ همزمان با صدور دستور امام خمینی(ره) مبنی بر سازندگی در روستاهای محروم و کمک به روستائیان، جوانان شهرستان علاقه خود را به رفتن به اینگونه روستاها اعلام کردند.


وی افزود: باور زندگی کردن در چنین روستاهایی که در ۱۰۳ کیلومتری سبزوار واقع شده بود برای بچه ها بسیار سخت بود مردم در بدترین شرایط ممکن زندگی می کردند. فقر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و ... بر منطقه حکمفرما بود اهالی از اتفاقات مهم انقلاب از جمله رفتن شاه و آمدن امام خمینی به ایران بی خبر بودند.
عباس افچنگی یکی از پیشکسوتان اردوی دوچاهی که در آن زمان در کمیته بهداشت روستاها فعالیت می کرد به همراه او برای شناسایی این روستاها حرکت کردیم بعد از طی مسیری طولانی بالاخره به روداب رسیدیم و از هر کسی سراغ روستای دوچاهی را می گرفتیم هیچ کس نمی دانست کجا واقع شده است.

وی افزود: هیچ کس نمی دانست دوچاهی کجاست همچنان راه را ادامه دادیم تا به راه مالروی رسیدیم چند کیلومتری مسیر را طی کردیم هرچه جلوتر می رفتیم نه روستایی بود نه چیزی، بودن در کویر و خطرات آن سبب وحشت ما شده بود از دور چند نفر به ما نزدیک شدند از دیدن آن ها خوشحال بودیم که یک دفعه ناپدید شدند.

این جانبار ۸ سال دفاع مقدس ادامه داد: هیچ خانه ای دیده نمی شد جلوتر که رفتیم متوجه شدیم اهالی زمین را یک متر کنده اند و با ساقه طاق های کویر کپری را برای خود ساخته بودند. داخل کپر شدیم و سلام کردیم آنها احساس می کردند ما از سمت خان آمده ایم و به شدت می ترسیدند.

ملکوتی گفت: بعد از آشنایی بچه ها و مشاهده فقر فرهنگی و اجتماعی اهالی این روستاهای دورافتاده، بچه ها با استقرار، دوچاهی را مرکز اردو انتخاب کردند و با اقدامات فرهنگی و عمرانی به داد مردم این روستاها رسیدند.

مدیر اجرایی این نشست در ادامه اظهار داشت: هنگامی که بحث جمع آوری خاطرات شهدای دوچاهی و احیاء آن مطرح شد بازماندگان این اردو از شنیدن آن خوشحال شدند و موافقت خود را برای شناسایی ۲۴ شهید و ۸۰ نفر پیشکسوت این اردوها برای انتشار چنین کتابی و انتقال به نسل آینده انقلاب اعلام کردند.

وی افزود: بعد از بررسی های متعدد این نتیجه حاصل شد که برای جذابیت هر چه بیشتر کتاب و تفهیم بهتر اوضاع و شرایط آن زمان، از شاعران سبزواری دعوت شود تا به سرودن اشعاری در باب اردوی دوچاهی بپردازند.

ملکوتی اظهار داشت: اشعار منتخب در پایان پیوست کتاب به سه زبان دنیا ترجمه خواهد شد. 

> سبزوار نیوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۰۵
محمد برزوئی

روداب

کبوتران دوچاهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی