روداب

روداب

روداب

روداب

امام صادق علیه السلام ـ به نقل از پدرانش علیهم السلام ـ فرمود : پیامبر خدا صلى الله علیه و آله خطاب به اصحاب خود فرمود : کدام یک از شما همیشه روزه دار است؟ سلمان ـ رحمة اللّه علیه ـ عرض کرد: من اى رسول خدا. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: کدام یک از شما تمام شب را شب زنده دارى مى کند؟ سلمان عرض کرد: من اى رسول خدا. پیامبر فرمود: کدام یک از شما هر روز قرآن را دوره مى کند؟ سلمان عرض کرد: من اى رسول خدا در این هنگام یکى از اصحاب پیامبر عصبانى شد و گفت: اى رسول خدا! سلمان مردى ایرانى است و مى خواهد برما فخر بفروشد. فرمودى: کدام یک از شما همیشه روزه دار است. گفت: من، در حالى که بیشتر اوقات روزه ندارد، فرمودى: کدام یک از شما تمام شب را شب زنده دارى مى کند. او گفت: من، در صورتى که بیشتر شب را در خواب است. فرمودى: کدام یک از شما هر روز قرآن را دوره مى کند. او گفت: من، در صورتى که بیشتر روزها خاموش است.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خاموش اى فلان! تو کجا و شخصى چون لقمان حکیم کجا؟ از خودش بپرس جوابت را مى دهد. آن مرد به سلمان گفت: اى بنده خدا! آیا تو نگفتى که همیشه روزه دارى؟ گفت: چرا. مرد گفت: اما من دیده ام که بیشتر روزها غذا مى خورى؟ سلمان گفت: چنان نیست که تو فکر کردى. من در ماه سه روز روزه مى گیرم و خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «هر که یک نیکى آورد او را ده چندان باشد(انعام/160)»، همچنین شعبان را به ماه رمضان وصل مى کنم و این است روزه همیشگى. مرد گفت: آیا تو نگفتى که تمام شب را شب زنده دارى مى کنى؟ سلمان گفت: چرا. مرد گفت: اما تو بیشتر شب را مى خوابى. سلمان گفت: چنان نیست که تو مى پندارى. من از حبیبم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که مى فرماید: هر که شب را با طهارت بخوابد، چنان است که شب زنده دارى کرده باشد و من هر شب را با طهارت به سر مى برم. مرد گفت: آیا تو نگفتى که هر روز قرآن را ختم مى کنى؟ سلمان گفت: چرا. مرد گفت: اما تو بیشتر اوقات روزت را خاموش هستى. سلمان گفت: چنان نیست که تو فکر مى کنى. من از حبیبم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که به على علیه السلام مى فرماید: اى ابا الحسن! حکایت تو در میان امت من حکایت «قل هو اللّه احد» است که هر کس یک بار آن را بخواند یک سوم قرآن را خوانده است و هر کس دوبار آن را بخواند دو سوم قرآن را خوانده است و هر کس سه بار بخواندش، قرآن را ختم کرده است و هر کس به زبانش تو را دوست بدارد یک سوم ایمانش کامل است و هر کس به زبان و دلش تو را دوست بدارد دو سوم ایمانش کامل است و هر کس به زبان و دلش تو را دوست بدارد و با دستش یاریت کند، ایمان را کامل ساخته است. اى على! سوگند به آنکه مرا به حق برانگیخت، اگر همان قدر که آسمانیان تو را دوست دارند، زمینیان نیز دوستت مى داشتند، بى گمان احدى به آتش دوزخ عذاب نمى شد. من هر روز سه مرتبه «قل هو اللّه احد» را مى خوانم. آن مرد دهانش بسته شد و برخاست.

معانی الأخبار : ٢٣٤/١

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۳۱
محمد برزوئی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی