روداب

روداب

روداب

روداب

تأمین آب شرب ششتمد از طریق حفاری در دشت روداب

شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۰۵:۰۸ ب.ظ

گزارشات واصله حاکی است تنی چند از مدیران و مسئولین سعی دارند آب شرب منطقه ششتمد را از طریق حفر چاه عمیق در روستای دارین تأمین نمایند 

انتشار این خبر در بین مردم و مسئولین بخش و شهر روداب "علی الخصوص کشاورزان دشت روداب"  موج  گسترده ی اعتراضات را در پی داشت.

شورای اسلامی  بخش و شهر روداب با ارسال نامه ای به معاونت محترم استاندار و فرماندار شهرستان سبزوار در تاریخ 16/03/91 با شماره نامه 1321 این موضوع را مطرح نمودند:

شرح نامه :   


بسمه تعالی

معاونت محترم استاندار و فرماندار شهرستان سبزوار 

با سلام و احترام

احترامأ به استحضار می رساند پیرو گزارشات واصله ، اداره آب شهری در صدد حفر چند حلقه چاه عمیق جهت انتقال آب به شهر ششتمد در محدوده روستای دارین بخش روداب می باشد که این موضوع با توجه  به کمبود آب شرب و کشاورزی در بخش کویری روداب و نبود آب آشامیدنی برای روستاهای بزرگ اطراف دارین مانند برآباد ، شمس آباد  که از طریق تانکر آب شرب خود را تأمین می کنند و نیز به دلیل کاهش سطح آب منطقه و ایجاد شکاف های عمیق در سطح زمین ناشی از آن حفر چاه های مذکور موجبات نارضایتی و اعتراض های فراوان کشاورزان 50 حلقه چاه عمیق و ساکنین روستاهای اطراف و شهر روداب را فراهم نموده است .

لذا از آن معاونت محترم استاندار و فرمانداری شهرستان سبزوار تقاضا داریم به جهت احقاق حق مردم محروم منطقه و رضایت مندی آنها اقدامات لازم در خصوص جلو گیری از انجام پروژه را مبذول فرمائید.

رونوشت:

بخشداری محترم روداب جهت استحضار 

مدیر محترم آب منطقه ای شهرستان سبزوار جهت استحضار 

مدیر محترم آبفای شهری جهت اطلاع و استحضار

مدیر محترم آب منطقه استان خراسان رضوی جهت استحضار

جناب آقای دکتر محسنی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار 

جناب آقای سبحانی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار 



همچنین این وبلاگ به اطلاع می رساند :

- دشت روداب در سالهای اخیر شاهد افت شدید آبهای زیر زمینی شده است و همانطور که در نامه شورا عنوان شد شکاف عمیقی در محدوده روستای دروک ، دامرود  و محور روداب - ملوند شکل گرفته است .

شکاف 1 کیلومتری در سال 1386 موجب شد که خبرنگاران و محققان بسیاری به روداب گسیل شوند و خبر این فرو نشستگی زمین و ایجاد شکاف  با تهیه گزارش شبکه 5 سیمای خراسان رضوی پخش و عوامل تأثیر گذار در این نشست زمین پس از بررسی محققان کاهش سطح آبهای زیر زمینی شناخته شد.

یکی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم نیز با اختصاص پایان نامه خود به گسل روداب عوامل تأثیر گذار را بررسی نمود. که در آن کاهش سطح آبهای زیر زمینی از دلایل اساسی این پدیده است.

برخی  از نکات قابل تأمل در قضیه انتقال آب دشت روداب به ششتمد:

1_ در سالیان گذشته چاه تأمین آب شرب روداب به دلیل غیر بهداشتی بودن و ازدیاد املاح و ...  پس از اعتراضات مردم ، مکاتبات و پیگیری بسیار شهرداری و شورا به محل جدیدی در  چند کلیومتری شهر انتقال یافت که امور آب ناحیه سبزوار حق استفاده مشروط را اینگونه به شهرداری داد که چاه قدیمی مسدود شده و از آن حتی جهت مصارف آبیاری فضای سبز  نیز استفاده نگردد! علت آن نیز کاهش شدید سطح آبهای زیر زمینی بود. 

2_  به علت  کاهش شدید سطح آبهای زیر زمینی دشت روداب سالانه خروجی چاههای عمیق کمتر از قبل میشود که کشاورزان مجبور شده اند سطح زیر کشت خود را کاهش دهند.

3_ در ماههای اخیر باز هم به علت کاهش سطح آبهای زیر زمینی  و فرو نشست زمین چندین شکاف در دشت روستای برآباد  بوجود آمده است .

4_ و در آخر آب رودخانه پر آب ششتمد کجا مصرف می شود؟


اسناد مربوطه به زودی منتشر می گردد . . .



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی