روداب

روداب

روداب

روداب

باز هم کمای

پنجشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۱، ۱۰:۱۳ ق.ظ
وبلاگ روستای کلاته میر علی نوشت:

در این چند روز که من به آمار وبلاگ دقت می کردم متوجه شده که تقریبا اکثر بازدید کننده ها با کلید واژه " کما " از وبلاگ دیدن کرده اند و از آن جایی که این روزها در بیشتر خانه های کلاته ( شاید هم سبزوار ) حداقل یک بار از کمای به عنوان غذا استفاده شده است لازم دیدم همچون سال گذشته مطلبی راجع به کمای در این پست بیاورم .

استفاده از محصولات و گیاهان بیابانی و کوهستانی از دیرباز در بین مردم مرسوم بوده و همچنان نیز در بین وعده های غذایی و دارویی مردم سراسر دنیا خودنمایی می کند .

مردم کلاته میر علی هم از این قضیه مستثنی نبوده و از گیاهان خوراکی فراوانی در فصول مختلف سال و مخصوصا بهار در وعده های غذایی خود استفاده میکنند که از این بین می توان به محصولات و گیاهان دارویی از قبیل خاکشیر ، سلمه ، فرنگ (fereng) ، ترتیزوک ، پی تو(peytava)، گندمک ، شاخ گاو ، بلقس (balqas) و از همه جالب تر گیاه کمای که در واقع خوش مزه هم هست اشاره کرد . گیاه خوراکی کمای که از دل خاک و به صورت خود جوش بیرون می آید برگ های سبز رنگی دارد که دارای چند شاخه است و در پایان رشد به قول مردم منطقه روداب به صورت "قرنه کمای "که دارای کلاهک نرم است خود را به نمایش می گذارد . موقع رویش این گیاه در اسفند ماه است که اگر در این زمان چرخی در بیابان ها بزنید می بینید که مردم مشغول جمع آوری کمای هستند . این گیاه در زمان پختن با آب بوی بسیار شدیدی دارد که فضای محیط اطراف را کاملا در بر می گیرد و از هر کوچه پس کوچه ای این بو به مشام می رسد .


● دستور پخت کمای:
ابتدا پس از جدا کردن قسمت اصلی ساقه گیاه و شست و شوی کامل با آب، آن را در یک دیگ پر از آب به مدت یک ساعت می جوشانند تا کامل پخته شود . سپس آن را آبکش کرده و آب آن را گرفته و با اضافه کردن سیر ، نمک، ادویه،تخم مرغ و سیب زمینی این غذای خوشمزه را در روغن کاملا می پزند . بعضی از خانواده ها هم پس از آبکش کردن و گرفتن آب اضافی ، کمای را بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری می کنند تا در ایام دیگر سال به صورت نوبر از آن استفاده کنند . و اما این سوال که آیا این گیاه خوردنی از نظر علم پزشکی سالم است یا خیر را می توان این گونه پاسخ داد که بر اساس گفته های گذشتگان و بزرگان تاکنون موردی از مسمویت یا بیماری با خوردن این گیاه به دست نیامده و بنابر علم پزشکی کما یک گیاه خودرو است و با آب باران و نور خورشید سالم رشد می کند، پس باید سالم باشد .

حتی برای آن خواصی از قبیل نارسایی خون – ضعف اعصاب – ناراحتی معده – خواب اور – ضعف بینایی – ضد انگل – گرفتگی صداوآننژین نیز ذکر شده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۱/۱۷
محمد برزوئی

rudab

روداب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی