روداب

روداب

روداب

روداب

محرم در روستای چاه ستاره ی روداب

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۰، ۱۱:۲۰ ق.ظ

حال و هوای خاص محرم در چاه ستاره


چاه ستاره، روستایی با 40 خانوار جمعیت معادل 190 نفر! که در محرم حال و هوای خاصی به منطقه کویری بخش روداب می بخشد.
با این که آخرین روستای منطقه میباشد و 95 کیلومتر تا سبزوار فاصله دارد در مراسم عاشورا تمامی افراد که در مناطق دیگر میباشند به روستای چاه ستاره آمده ومراسم روز ظهر عاشورا را برگزار می کنند.
هریک از مردم روستا به هر طریق که در توان دارند:دادن گوسفند نذری و پول دفتری مراسم باشکوهی انجام می دهند.
هر روز عاشورا از تمامی روستاهای اطراف به روستای ما آمده وبامراسم بسیار زیبا که هر ساله طبق سنت قدیم انجام میگیرد.علم بر دوش میکشند وبانظم خاصی منتظر مردمان روستای مجاور میباشند.دسته دسته از روستاهای اطراف که آنهاهم علم بر دوش داشته در مسافتی 10متری به هم سلامی خاص می دهند.
به این طریق و همگی باهم به صورت نظم خاصی چندین علم را بر دوش کشیده و به قبرستان قدیمی روستا می روند ودر آنجابا نوحه سرایی و اخلاص خواندن و پخش کردن خیرات که آبمیوه وکیک وکلوچه های محلی(روغن جوشی)و ..... میباشد به طرف مسجد روستا می روند که با یاری خداوند وکمک های دوستانه ومردمی این مسجد برپا شده است.
در بیرون از مسجد ماشین ها حلقه زده ومراسم تعزیه خوانی شروع میشود وبعد از تعزیه خوانی نماز ظهر به طور دسته جمعی و ناهار شروع می شود که گاهی به علت جمعیت زیاد تا ساعت 5 الی 6 بعد از ظهر طول می کشد.از تمامی میهمانان به طور احسن پذیرایی میشود.
این روستا قبل از انقلاب.روحانی خود جوش داشته است وبه همین علت هنوز از همان قدیم به دلیل داشتن روحانی و ترویج اسلام.مردمان این دیار فرهنگ بالایی در عزاداری ابا عبداله الحسین(ع)دارند.
اولین روحانی این روستا حاج میزا جعفر احمدی فرزند کربلائی میزا باقر احمدی که اصالتا از طبس گلشن بوده اند میباشدکه با دختر بزرگ روستا ازدواج میکند ودر همان روستا زندگی می کنند.روحش شاد که مرقد ایشان در همان طبس گلشن وهمسر ایشان درروستای چاه ستاره ویکی از نوه های ایشان به نام آزاده شهید خسرو احمدی می باشد
.به شکرانه خد ا وباپیگیری های بخشداری محترم روداب در روستای دور افتاده ها مراسم مذهبی بر گزار میشود واین روستا در ماه محرم وماه مبارک رمضان وسراسر این ماه ها به عزاداری مشغول می باشندودرسراسر سال جلسه قرآن بانوان و دعای توسل توسط خود بانوان برگزار میشود که اولین بار توسط نوه حاج میرزا جعفر احمدی(خانم احمدی)برگزار شد که تاهم اکنون بر قرار میباشد.

منبع : وبلاگ چاه ستاره

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۹/۲۴
محمد برزوئی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی