روداب

روداب

روداب

روداب

روداب رویشی در کویر

چهارشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۰، ۰۴:۰۷ ق.ظ

روداب رویشی در کویر

بخش روداب با قریب 15000 نفر جمعیت و حدود 5000 کیلومتر مربع مساحت بیستمین سال شکل گیری خود را پشت سر می‏گذارد،در این مدت توسعه روداب در ابعاد مختلف روند رو به رشدی داشته و در حوزه زیر ساخت‏های اساسی از جمله شبکه آب ، برق، مخابرات و ... گام‏های بسیار مناسبی برداشته شده است ولی با این وجود در بسیاری از شاخص های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و... از میانگین شاخصهای شهرستان پایین تر می‏باشد. هنوز هم درست یا نادرست محرومیت اولین نکته‏ای  است که بعد از شنیدن واژه روداب در ذهن مخاطب خطور می‏کند. آنچه واضح است روداب محصول توسعه نامتوازن مناطق مختلف شهرستان در روند 30 سال گذشته می‏باشد. در آسیب شناسی روند توسعه روداب و کمتر توسعه یافتگی آن می‏توان به چهار عامل اساسی اشاره کرد.

عامل اول: گستردگی بیش از حد حوزه سیاسی و تقسیمات کشوری شهرستان(قبل از منفک شدن شهرستانهای جوین و جغتای و خوشاب) با 17000 کیلومتر مربع مساحت، 7 بخش و بیش از 300 روستا باعث شده بود مشکلات و پتانسیل ها کمتر فرصت دیده شدن داشته باشند.

عامل دوم: عدم اجماع بین مدیران کلان برای توسعه شهرستان در دو دهه اخیر

عامل سوم: نگاه ناعادلانه در توزیع امکانات و اعتبارات به دلیل جایگاه ویژه دو بخش خاص (قبل از انتزاع)

عامل چهارم: وسعت زیاد بخش (به عنوان بزرگترین بخش کشور که مساحت آن برابری می‏کند با مساحت استان البرز)و پراکندگی روستاها یکی از عواملی می‏باشد که خدمات رسانی مطلوب به روستاها را با مشکل مواجه می‏سازد.

 شتاب گرفتن توسعه روداب:

بخش روداب به یمن بهره‏مندی از معادن غنی از ثروتمند ترین و با پتانسیل‏ترین بخش‏های استان می‏باشد که با احداث کارخانه سیمان صنعتی‏ترین بخش شهرستان نیز قلمداد می‏شود.

در حال حاضر برخی رویدادها در سطح کشور و در سطح منطقه آینده‏ای بسیار امیدوار کننده‏ای برای توسعه جهشی بخش روداب فراهم کرده است. در سطح کشور گفتمان عدالت محور دولت خدمتگذار در توجه به مناطق محروم و توزیع عادلانه ثروت در تمامی مناطق کشور و در سطح شهرستان فضای تعامل و همدلی بین مدیران شهرستان به ویژه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی که هم افزایی مدیران شهرستان را دو چندان کرده است.  با این حال بهترین مزیت ایجاد شده و مهترین عامل در شتاب گرفتن توسعه روداب چابک شدن شهرستان با انتزاع 3 بخش از آن می‏باشد. در شرایط فعلی می‏توان ادعا کرد روداب در برنامه‏ریزی ها و سیاستگذاری‏های شهرستان از حاشیه به متن خواهد آمد. البته نباید فراموش کرد که موفقیت‏های چشمگیر اخیر در سایه فضای هم دلی و تعامل نمایندگان محترم  و دستگاه‏های اجرایی شهرستان تحقق پیدا کرده است.

 چه باید کرد :

اتفاقات اخیر شهرستان فضای بسیار مناسب برای پیشرفت متوازن مناطق مختلف فراهم نموده است باید مسؤولین منطقه و نخبگان و مردم منطقه با نگاه تیز بینانه فرصت طلایی ایجاد  شده را مغتنم شمرده و در توسعه بخش با تلاشی خردمندانه و نگاه به آینده تمامی همت خود را در ارتقاء شاخص‏های فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و... بخش روداب بکار بندند.

باید همه مردم مخصوصاً جوانان دستی در کار و پایی در راه داشته باشند و مسؤولیت و تعهد اجتماعی خود را برای پیشرفت منطقه ایفا نمایند. اینک کلید توسعه جهشی روداب زده شده , حجم پروژه‏هایی که در حال انجام است و یا در آینده شروع خواهد شد در طول تاریخ منطقه بی‏سابقه است. روداب می‏رود که جایگاه واقعی خود را پیدا کند ، باید زمان شناس خوبی باشیم و با نگاه به تحولات شهرستان تلاش درون بخشی را مضاعف کنیم.

 آری اکنون در کویر روداب به جای گز و تاق درخت امید در حال روییدن است.

 محمود شم آبادی بخشدار روداب

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۱/۱۷
محمد برزوئی

نظرات  (۱)

با سلام به جناب بخشدار.
دهیارهای بی سواد رو چطور میخوای توانمند کنی.در حالی که حرف زدن یاد ندارن.....؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی