روداب

روداب

روداب

روداب

علم امام جواد علیه السلام

شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۸۹، ۰۳:۰۴ ب.ظ

مأمون به صید رفت؛ باز شکاری او ماهى را از دریا برایش شکار کرد. هنگام بازگشت، از همان راه قبلى آمد و دوباره کودکان فرار کردند و حضرت(ع)باقى ماند. مأمون ماهى را در میان دستان خود پنهان کرد و از حضرت(ع)پرسید: چه در دست دارم؟ او فرمود: خدا ماهیان کوچکى در دریا آفریده که بازهاى پادشاهان و خلفا آنها را شکار مى‏کنند و پادشاهان به وسیله آنها سلاله نبوّت را مى‏آزمایند.

مأمون گفت: به راستى که تو فرزند امام رضا(ع)هستى.[کشف‏الغمة، ج2، ص343].

ابى هاشم جعفرى مى‏گوید: روزى بر حضرت جواد(ع)وارد شدم و با من سه رقعه بى‏عنوان بود که صاحبان آنها را فراموش کرده بودم. حضرت(ع)یک یک رقعه‏ها را از من گرفت و صاحبان آنان را گفت. من ازسخن حضرت(ع)مبهوت شدم و حضرت(ع)نگاهى به من کرد و تبسّم نمود.[کافى، ج1، ص495].

عمران بن محمّد می گوید: برادرم زره و چیزهاى دیگرى به من داد تا خدمت حضرت جواد(ع)ببرم. زره را فراموش کردم. چون خواستم از حضرت خداحافظى کنم فرمود: زره را بیاور.

و مادرم گفته بود که لباسى از حضرت(ع)برایش بگیرم. چون از حضرت(ع)طلب کردم فرمود: به آن لباس احتیاج ندارد.

بعدها به من خبر رسید که قبل از بیست روز پیش از دنیا رفته بود.

رُوِی عَنْ عِمْرَانَ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: "دَفَعَ إِلَی أَخِی دِرْعَهُ أَحْمِلُهَا إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ (ع) مَعَ أَشْیاءَ فَقَدِمْتُ بِهَا وَ نَسِیتَ الدِّرْعَ فَلَمَّا أَرَدْتُ أَنْ أُوَدِّعَهُ قَالَ لِی: احْمِلِ الدِّرْعَ وَ سَأَلَتْنِی وَالِدَتِی أَنْ أَسْأَلَهُ قَمِیصاً مِنْ ثِیابِهِ فَسَأَلْتُهُ فَقَالَ لِی: لَیسَ بِمُحْتَاجٍ إِلَیهِ فَجَائَنِی الْخَبَرُ أَنَّهَا تُوُفِّیتْ قَبْلُ بِعِشْرِینَ یوْماً"[الخرائج‏والجرائح، ج2، ص668].

عدّه‏اى حوائج خود را در رقعه‏هایى براى حضرت جواد(ع)نوشتند. مردى واقفى نیز رقعه‏اى نوشت و در میان آن رقعه‏ها گذاشت. حضرت(ع)جواب رقعه‏ها را نوشت با خطّ خود، امّا جواب واقفى را ننوشتند.

کتَبَ جَمَاعَةٌ مِنَ الْأَصْحَابِ رِقَاعاً فِی حَوَائِجَ وَ کتَبَ رَجُلٌ مِنَ الْوَاقِفَةِ رُقْعَةً وَ جَعَلَهَا بَینَ الرِّقَاعِ فَوَقَّعَ الْجَوَابَ بِخَطِّهِ فِی الرِّقَاعِ إِلَّا رُقْعَةَ الْوَاقِفِی لَمْ یجِبْ فِیهَا بِشَیءٍ[الخرائج‏والجرائح، ج2، ص668].

وقتى مأمون تصمیم گرفت دخترش را به امام جواد(ع)بدهد، عباسیها ناراحت شدند و مأمون را از این کار نهى کردند. اما مأمون بر تصمیم خود اصرار نمود. آنها گفتند: پس مدّتى صبر کن تا او بزرگ شود و علم و معرفتى کسب کند. مأمون گفت: علم اهل بیت از طرف خدا است و از جانب خدا به آنها الهام مى‏شود، اگر مى‏خواهید او را امتحان کنید.

مجلسى تشکیل شد و یحیى بن اکثم را آوردند تا از حضرت(ع)سؤال کند و حضرت در آن موقع نه سال و چند ماه داشت.

یحیى از حکم محرمى که صیدى را بکشد پرسید. حضرت(ع)22 سؤال براى این مسأله ذکر کردند و پرسیدند کدام یک از این شقوق را در نظر دارى؟ یحیى متحیر شد و دیگر نتوانست چیزى بگوید. سپس مأمون عقد ازدواج را جارى کرد و آن‏گاه پیشنهاد کرد که حکم آن مشقوق را بفرمایند و حضرت(ع)حکم آنها را فرمود.

آنگاه مأمون گفت: حال شما از یحیى سؤالى کنید. حضرت(ع)از حکم نظر(نگاه کردن) حرام مردى به زنى در اوّل روز و نظر حلال او به آن زن در میان روز و نظر حرام او هنگام ظهر و نظر حلال او هنگام عصر و نظر حرام او هنگام غروب و نظر حلال او وقت عشاء و نظر حرام او درنیمه شب و نظر حلال او هنگام طلوع فجر پرسید که چگونه ممکن است؟ یحیى درماند و امام(ع)خود جواب این سؤال را فرمود.[إرشاد مفید، ج2، ص281].

پدر علىّ بن ابراهیم مى‏گوید: پس از شهادت امام رضا(ع)به حجّ مشرّف شدیم و خدمت امام جواد(ع)رسیدیم. عدّه زیادى براى دیدار حضرت(ع)آمده بودند. در این حال عموى حضرت(ع)، عبدالله بن موسى که پیرمردى بود وارد شد و حضرت(ع)از جا بلند شد که بر روى کرسى بنشیند. عبدالله حضرت(ع)را بوسید و او را احترام کرد. مردم از کمى سنّ حضرت(ع)در تعجّب بودند. شخصى از عبدالله مسأله‏اى سؤال کرد و او اشتباه جواب داد. حضرت(ع)با عصبانیت او را نهى نمود. سپس مردم شروع کردند به سؤال کردن از حضرت و مسائل متعدّدى پرسیدند و حضرت(ع)به تمامى آنها جواب داد و در این موقع سنّ حضرت حدود نه سال بود.[إختصاص مفید، ص102].

جماعتى از اهل رى خدمت امام جواد(ع)رسیدند و در میان آنان مردى از زیدیه بود، مسائل خود را مطرح کردند. حضرت(ع)رو به غلام خود کرد و گفت: این مرد را بیرون کن. (مردِ زیدى را). زیدى گفت:أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ أَنَّک حُجَّةُ اللَّهِ[الخرائج و الجرائح، ج2، ص668].

روزى امام جواد(ع)به اشخاصى که عازم سفرِ شام بودند فرمود: شما به زودى در فلان مکان راه را گم مى‏کنید و در فلان مکان بعد از گذشت فلان ساعت از شب راه را پیدا مى‏کنید.

آنها گفتند: از کجا خبر دارد در حالى که راه شام را نمى‏بیند.

و چنان شد که حضرت(ع)فرموده بود.[الخرائج و الجرائح، ج2، ص668].

در مجلسى که معتصم تشکیل داده بود از حکم سارقالسارق و السارقة فاقطعوا ایدیهماسؤال کرد. علما و فقهای حاضر در مجلس بعضى گفتند: باید دستش از مچ قطع شود و بعضى گفتند: باید از مرفق قطع شود. سپس معتصم از امام جواد(ع)پرسید. حضرت(ع)از جواب دادن امتناع کرد، امّا معتصم اصرار نمود. حضرت(ع)فرمود: باید انگشتان او قطع شود، زیرا در سجده باید دستش را روى زمین بگذارد و اگر از مچ پا یا مرفق قطع شود دستى براى او باقى نمى‏ماند.وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ[(جن-18)][تفسیر عیاشى، ج1، ص319].

معتصم این قول را پسندید و طبق آن حکم کرد. پس از چند روز ابن ابى داود نزد معتصم رفت و به او گفت این کار تو باعث مى‏شود که مردم به حرف‏هاى علماى دربارى اعتماد نکنند. معتصم حرف او را پذیرفت و از آن پس تصمیم به قتل امام(ع)گرفت.

برگرفته از توشه تبلیغ قرائتی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۸/۱۵
محمد برزوئی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی